Middagstips – Hyttesuppe

15.09.20

Hyttesuppe. 
Jeg kaller denne retten for Hyttesuppe fordi det for meg er smart å lage middag hjemme som jeg  senere kan ta med meg på hytta. Denne retten passer godt å servere gjester når man kommer opp på hytta en fredagskveld. Godt med hvitløksbaguette til! 
 

Jeg bruker litt ulike grønnsaker fra gang til gang, men jeg har alltid minst tre rotgrønnsaker i tillegg til poteter. I dag gjør jeg som følger: 

Jeg steker 400 gram karbonadedeig (elg) og legger det over i jerngryta. 
Jeg skjærer følgende grønnsaker i små biter, salter og peprer, før jeg bruner dem i stekepanna:

5 gulrøtter
1 stor persillerot
3 skiver av en middels stor kålrot
3 skiver av en sellerirot 
10 poteter, middels store 

Etter hvert som grønnsakene er brunet, legger jeg dem over i jerngryta. 

Jeg tilsetter to bokser hermetiske tomater – klipper dem med saks i små biter – i boksen
vann til grønnsaker og kjøtt er dekket (kan dreie seg om en liter eller mer)
to fedd hvitløk -i små biter-
to buljongterninger (kjøttbuljong) 
og masser av tørket basilikum.

 

Suppen skal nå kokes opp, for deretter å småkoke til grønnsakene er blitt myke. 

Til slutt tilsetter jeg rundt 2 dl matfløte, og smaker til med salt eller pepper, eventuelt også chillikrydder. 
Like før servering tilsetter jeg en halv purre. 

En lettvint, velsmakende og sunn rett. 

Spiser dere ikke opp alt samme dag, kan du servere suppe til lunch dagen etter, eller du kan servere resten til middag senere. Suppen kan også fryses og tas opp senere. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg