Krutonger, middagsmat og så kveldstur- herlig!

16.11.20

Våkner i dag til regn, regn og atter regn. Tor aldri jeg har opplevd så mye regn tidligere. Jeg velger derfor å bruke formiddagen til husarbeid. Vi pakket ned hytta for sesongen i går, skal ikke tilbake før i romjula, og da måtte jeg ta med all mat hjem. Vi hadde jo litt i kjøleskapet fra før også, og samlet er da mye det skal være plass til! Da gjelder det å få brukt opp noe av det som tar opp plass der. Jeg har også noe tørt brød liggende.

Jeg begynner med det tørre brødet. Jeg skjærer brødet i terninger, og jeg blander olivenolje, salt, pepper, hvitløk og persille i en bolle. Jeg tar brødterningene opp i bollen, og legger så terningene over på en stekeplate dekket med bakepapir. Krutongene skal stekes i 15 minutter ved 150 grader. Jeg steker dem litt lenger, og for å få dem sprø, lar jeg dem stå i ovnen 15 minutter til, ved 100 grader og ovnsdøren på gløtt. 
Det tar ikke lang tid før lukten av hvitløk fyller leiligheten…. 

Jeg skreller mye poteter, tre gulrøtter og en stor persillerot, og skjærer dem i skriver. 
Jeg har seks grillpølser med chilli og bacon, jeg skjærer også dem i skiver, og gjør det samme med en stor løk. Løken bruner jeg i en stekepanne, og mot slutten tilsetter jeg pølseskivene slik at også de får litt brunfarge. 

Dagens middagsrett lager jeg i en ildfast form. Jeg legger først et lag med poteter, salter og peprer. Legger så et lag gulrøtter og persillerot. Jeg har litt pizzasaus i kjøleskapet, og tilsetter tre- fire spiseskjeer av den. Nå legger jeg et lag med pølseskiver og løk, før jeg legger et nytt lag med poteter og rotgrønnsaker og deretter enda et lag med et lag med pølseskiver.  Det er plass til nok et lag med poteter på toppen. Jeg tilsetter en knapp kartong matfløte. Jeg steker retten ved 200 grader, og etter 30 minutter, legger jeg et lag med revet ost med oregano på toppen før jeg setter den inn i ovnen igjen, 20 minutter til. 

Dette er en rett som smaker godt, og det er fint å lage så mye at vi har nok til dagen etter også.

Jeg tar nå sjansen på åta en tur ut. Regnet strømmer ned, jeg blir skikkelig våt, og det blir ikke lange turen. Det er mye mer fristende å sitte inne, med en bok eller et kryssord mens jeg hører regnet piske mot vinduet.

Men etter middagen er været blitt mye bedre, og jeg prøver en gang til. Det er nydelig temperatur ute, rundt ti grader, og nå er det bare helt herlig å være ute. Jeg går først opp til Batteriet, der jeg nyter den vakre utsikten. 

Jeg går forbi skolen der jeg jobbet, og møter to tidligere elever. De forteller at de har hjemmeskole, det er smitte både på barneskolen og på ungdomsskolen. Det var veldig mye  ekstra arbeid på oss grunnet pandemien i mars og april, og jeg vet det medfører veldig mye ekstra jobbing både for ledere og lærere nå som det er smitte på skolene. Godt for meg å slippe det! 

Jeg tar gangveien ned til riksveien. Det er vått, og det er fort gjort å skli på bladene som ligger på bakken. Synes bladene er veldig fine egentlig, det er den siste rest av høstfarger før alt blir brunt. 

Jeg har med meg lys, og går innom kirkegården. Synes det er så fint å tenne lys i mørket. Må også ta et blide av kirken som jeg synes er flott der den ligger badet i flomlys. 

På vei hjemover ser jeg at det er flere som har satt opp julebelysning på terrasser, langs takskjegg og på trær i hagen. Noen har også hengt opp adventsstjerner i vinduene . Litt tidlig, kanskje, men det er nok mange som synes det er fint med lys i disse koronatider. 

Jeg er nøye med å bruke refleksvest når jeg går utenom kvelden, og jeg bruker lommelykt i skogen det det ikke er annen belysning. Bjørkestammene lyser opp i mørket. 

Snart er jeg hjemme igjen, godt fornøyd med å ha kommet opp i vel 17 000 skritt også på en dag som dette! 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg