Juleferie- svært velkommen!

21.12.19

De to siste ukene har vært svært krevende, det har vært svært lange arbeidsdager, men vi gikk allikevel to turer til Nerdammen sist uke. Det ble ny pers – 23 minutter 40 sekunder. Trond gikk enda fortere, da, men det er jo ikke hans tider jeg er opptatt av! 

Jeg gikk også en tredje gang, sammen med min venninne Mari. Det var en kosetur, vi gikk og snakket sammen – om alt og ingenting. Nydelig.
 

Denne uken har jeg ikke hatt overskudd til å gå ut etter jobb. Jeg hadde hatt tid i går, dro hjem i tretiden, men da prioriterte jeg å besøke mamma på sykehjemmet. Vi dro også innom kirkegården og tente lys på graven til pappa. 

Det er alltid så fredelig på kirkegårder, og det er så fint når lyslykter lyser opp i mørket. 

Nå har altså juleferien startet, og det er to dager igjen av denne uken. Det betyr at dersom jeg skal holde avtalen jeg har gjort med meg selv, må det bli tur til Nerdammen i dag og i morgen. Er klar, jeg, men må bare vente til Trond står opp – og litt til! 

Klokka er nemlig bare åtte, og det er mørkt ute. Jeg sto opp klokka syv, og man skulle nesten tro at jeg er den eneste som er oppe i nabolaget. Det er helt stille, ingen biler som kjører forbi, bare regndråper som slår mot vinduet.

Det er så godt, synes jeg, å stå opp tidlig og bare nyte roen og stillheten. Å ta en kopp kaffe, lese eller strikke litt. Jeg må gjøre noe, å bare sitte stille uten å gjøre noe som helst, går ikke for meg. 

Nå sitter jeg altså her og skriver en bloggpost. Ser bort på juletreet og tenker på alt det fine elevene laget på skolen før jul. Vi har dette året et spesielt fokus på bærekraftig utvikling, og nå lurer du kanskje på hva det har med juletreet mitt å gjøre.
Vel, på årets juleverksted var gjenbruk et tema, og så å si alt som ble laget, ble laget av gjenbrukte materialer. Elevene laget tennbriketter av avispapir, de laget flotte juletrær i tre av avkapp på sløyden, og de laget engler av gamle boksider. 
Og der- har vi linken til juletreet mitt. Kjersti, min kollega, ga meg i går en nydelig gave. Sammen med datteren sin hadde hun laget stjerner av sider tatt ut fra bøker som ikke skulle brukes lenger. De er så fine at jeg bare må dele dem med dere: 

Disse stjernene vil heretter alltid være på juletreet mitt.

Deilige feriedager ligger nå foran meg, – og også noen treningsturer opp til Nerdammen!

Stille morgenstunder gir god til til refleksjon, og jeg tenker på betydningen av å glede andre.
Jeg prøver å gjøre det i jobbsammenheng, prøver å se den enkelte, både av elever og voksne, men det er ikke alltid like lett. Men vi trenger ikke gjøre så veldig mye, ofte er det nok med et smil, et vennlig blikk eller en klem. 

Så – i tillegg til mine treningsturer skal jeg i denne juleferien ha fokus på å glede dem jeg har rundt meg. Jeg skal se mine nærmeste, mine venner, men også mennesker jeg ikke har et forhold til. Skal prøve, i alle fall! Jeg kan jo starte med en av dem som sitter utenfor butikken med kruset foran seg. Prøv det, du også! 

Tillegg samme ettermiddag: 

Den første treningsturen er tilbakelagt. 
Da gjenstår samme tur i morgen. 
 

Tillegg dagen etter, 22.12.19. 
Til Nerdammen i dag også. Veldig godt fornøyd med meg selv nå! 

Ny pers igjen: 23 min 20 sek. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg