Jeg – en skikkelig husmor!

21.10.20

Nå som jeg ikke jobber lenger, har jeg god tid til huslige sysler innimellom alle turene. I dag skal jeg bake brød og lage knekkebrød. Jeg lager først knekkebrød og forsøker en ny oppskrift uten mel. Bruker kun gresskarkjerner, solsikkekjerner, linfrø, sesamfrø og havregryn.

Brøddeigen består av mel, havgregryn, hele byggryn, gresskarkjerner, og linfrø, og denne gangen tilsetter jeg også tranebær. Deigen jeg lager, trenger ikke eltes. Jeg bare blandet alt sammen, setter den til heving i to – tre timer på kjøkkenbenken, alternativt i kjøleskapet hele natten. Når deigen er ferdighevet, fordeler jeg den i brødformer. Kjempeenkelt! 

Brødet smaker veldig godt, dette brødet har jeg jo laget mange ganger før. 
Knekkebrødet er også godt, men jeg liker bedre de jeg har laget tidligere der jeg også bruker mel. 
Kan anbefale å bruke solsikkekjerner, gresskarkjerner, linfrø og havregryn i brød. Tranebær er også godt. Noen ganger tilsetter jeg også ost og oregano i brøddeigen. Det er utrolig mye man kan tilsette, det er bare å prøve seg frem! 

Mens jeg forsatt var i jobb, ble det mye ad hov-handling: Hva skal vi ha til middag i dag? 
Nå planlegger jeg mye mer, og jeg bruker det jeg har i fryseren. Der blir sunnere mat, og det blir billigere mat. 

Bra at jeg får brukt det jeg har i fryseren – snart fylles den opp med elgkjøtt igjen! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg