Fra hestehov og blåveis til full vinter.

01.03.20.

For snart tre uker siden fant jeg den første blåveisen, og et par dager etter den første hestehoven. Lenge har jeg kunnet gå i skogen på snøfrie stier, og jeg har virkelig kunnet nyte det fine vårværet. Men så endret det seg – i går lavet snøen ned, og det var skikkelig guffent vær, ikke fristende å gå ut i det hele tatt. 

På terrassen har jeg krukker der tulipanene har begynt å komme opp, nå var de nesten dekket av snø. Kan jo tenke litt positivt også da -sikkert godt for tulipanene å få litt fuktighet! 

Jeg la meg i går, vel vitende om at det var meldt snø i dag også. Men meterologene har tatt feil før, så det kan jo hende at alt ville smelte vekk igjen i dag?

Vel, i dag våkner jeg til et fantastisk flott vintervær. Rart jeg skal si det, jeg som ikke liker snø, men det er jo vakkert, da! Solen skinner, himmelen er blå, og snøen hvit og fin. Det første jeg gjør, er å måke terrassen slik at den er fri for snø.

Men det varer ikke lenge. Rett etter at frokosten er inntatt, snør det igjen. Det laver ned, svære snøfiller. Brøytebilen kommer, og jeg måker terrassen enda en gang!  Snart går snøen over i regn, men det er ikke særlig fristende å oppholde seg utendørs. Dagen blir derfor tilbrakt inne, med strikketøy og sportssendinger på TV. 

Men det får være grenser, vi kan jo ikke sitte inne hele dagen! På ettermiddagen letner det litt, vi tar på oss treningstøy og går ut. Bestemmer oss for å gå lysløypa mot Batteriet. Heldigvis er det noen som har gått foran oss, det er en fin, smal sti i snøen.

Oppe på Batteriet tar vi en liten pause. Vi står stille, ser oss rundt og lytter. Kanskje vi ser et rådyr eller to, eller et ekorn? Men nei, vi ser ikke noe som helst, hører ikke noe heller, annet enn den spesielle lyden som kommer når vi tråkker i kram snø. 
Det er galt å si at vi ikke ser noe som helst. Den flotte utsikten er jo alltid der, og jeg må selvsagt ta et bilde.

Vi forlater Batteriet og går ned lysløypa igjen. Nede i Solbergelva velger vi å fortsette i lysløypa i retning Nerdamsveien. Det er nå blitt mørkere, og lysen skaper en fin stemning. Vi går nå mye oppover, det er tungt i den krumme snøen, men det gir fin trening!

Etter fire kilometer i kram snø er det godt å komme til Nerdamsveien. Her er det lett og fint å gå, og snart er vi nede i sivilisasjonen igjen. 

Vi er nå inne i blåtimen- vakkert! 

Litt senere er vi hjemme igjen – deilig å kunne gå inn igjen vel vitende om at det ble en tur i dag også, 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg