Da var det på’n igjen!


25. april – hvem skulle ha trodd at dette skulle skje?

 

Det var meldt snø, men jeg ville liksom ikke høre på værmeldingen, håpet i det lengste at det ikke skulle slå til.
Jeg våkner til et lite snødryss, bare et par millimeter. Det er jo ikke så mye! Men så ser jeg oppover mot Knabben. Ser det er snø på trærne. Vel, da har det kommet litt mer høyere opp.

Selvsagt må jeg ta en tur i dag også. Jeg velger å ta den lengste veien opp i dag, er spent på å se hvordan det er der nå da jeg ikke har gått de de siste ukene. I starten er det helt snøfritt, men så kommer jeg litt lenger opp, og der ligger snøen. Men ikke noe problem, egentlig! Det er tydelig at det var bart her i går, nå er det bare nysnøen som ligger her.

Måtte bare ta bilde av denne stokken. Dekorativt!

Litt spent her, er det glatt her? Men neida, det går fint!

 Men så begynner det! Jeg er nå oppe på 300 meter, tenker jeg, og her har det kommet ganske mye snø. Det er rett nok stemningsfullt å gå blant trærne her, men det er jo snart mai! Da blir det ikke så veldig stemningsfullt allikevel!

Oppe på Knabben er det fjellgrunn, og det er ikke mye snø på selve fjellet. Det er en liten furu utenpå kanten, og denne er nå kledd i sin fineste vinterdrakt. Er jo vakker, da!

Turen opp til Knabben har gått veldig greit, egentlig. Jeg opplever ofte at det er lettere å gå oppover enn nedover, spesielt på vanskelig føre.

Jeg velger den korteste veien ned igjen, og her er det to som har gått foran meg. Jeg har på meg tursko med gode såler, men broddene har jeg ryddet bort for sesongen.

Det viser seg at nedoverturen blir ganske så utfordrende. Det snør, og det ligger snø i stien. Det går ikke an å se hvor røttene er, og dem er det mange av. Sleipe røtter kan være ganske så lunefulle- plutselig sklir du, og du ligger der, ganske så forslått!
Akkurat det har jeg opplevd tidligere, så nå er jeg veldig forsiktig. Tar skritt for skritt, konsentrerer meg hele tiden, og da går det bra!

Når jeg er halvveis på nedstigningen, er det omtrent snøfritt , og da går det så mye lettere!

Vel hjemme igjen kan jeg glede meg over at det er helt bart. Nydelig!

Dette må være det siste snøfallet for denne gangen- og jeg regner med at snøen som kom i natt, vil være borte i morgen! Optimist, det er jeg jo!

1 kommentar
    1. Du tok turen opp i snøriket 🙂 Ja nå er det siste veka i april – og det må da slutte med det snøfallet forhåpentligvis 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg