Barnlig lykke i vinterland

29.12.20

Vi våkner i vinterland – vel en meter med snø. Første post på dagens program et å tenne opp i ovnene på hytta til søsteren min. Jeg bruker vanligvis et par minutter bort til hytta hennes, men i dag er situasjonen langt fra vanlig. Utstyrt med truger legger jeg i vei, og det er svært tungt for å si det sånn. Jeg synker langt ned i snøen, noen steder har jeg snø helt opp på lårene. En hel time bruker jeg bort til hytta. Dagens trim! 
Håret er klissvått av svette, ullundertøyet er også blitt fuktig. Jeg tenner i ovnene og venter til jeg kan legge i inn en gang til. Mens jeg venter, smelter jeg snø på ovnen, orker ikke tanken på å gå ned til brønnen for å hente vann. 

Heldigvis er det helt annerledes å gå tilbake igjen, bruker ikke lenger tid enn vanlig. For en lettelse! På veien tilbake kan jeg også nyte det jeg ser rundt meg, Vakkert!

Vi venter besøk av Øystein og Christine og barna, og snart ringer Øystein for å fortelle at de er blitt stoppet nedi bakkene. Brukne trær ligger over veien, og de må fjernes før biler kan passere. 

Men det tar ikke lang tid før de kommer opp til parkeringsplassen. Nå venter  litt av en jobb å få to barn og tunge ryggsekker opp bakkene. Femåringen klarer seg selv, men toåringen må bæres i de bratteste bakkene. Godt at bestefar har gått dem i møte og kan hjelpe til. 

Endelig ser de hytta, og Leon begynner med en gang å grave i snøen. Bestefar har allerede laget en hule, og Leon fortsetter på dette prosjektet. Tror aldri han har opplevd så mye snø før! 

Sammen med bestefar lager han flere huler, og Øystein lager akebakke. Den blir populær, både for barn og voksne! Vi setter utfor på rompeakebrett, alle sammen. Solveig, Nora og Eivind fra nabohytta kommer bortom, og også de vil prøve akebakken. Gøy for alle generasjoner! Til og med bestemor setter utfor flere ganger!

Det er fascinerende å se på Tilia- hun forsvinner nesten i snøen, men stabber seg fremover- like blid hele tiden! 

Vi lager også lykter i snøen som vi skal  tenne når det blir mørkt. 

Etter tre – fire timer er det tid for å gå inn, men Leon vil fortsette ute i snøen. Det er jo vare så gøy å grave i snøen! 

Bestefar må også være ute litt lenger da han skal grille kjøttet vi skal ha til middagen før han kan komme inn. 

Ettermidagen avsluttes med en nydelig middag. Nå skal ungene i seng, og roen senker seg etter en deilig og aktiv dag ute i snøen. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg