Bare en tur til butikken…

28.10.20.
Det er onsdag formiddag, og jeg skal lage elggryte til middag. Jeg tror at jeg har alle ingrediensene på plass, men det har jeg ikke. Jeg må kjøpe en boks tomatpuré. Tenker da som så at jeg kan ta en liten tur opp i skogen samtidig og se om jeg finner noe traktkantarell. Det først, og butikken etterpå. 

Det er sol, og det er bare helt herlig etter alle dagene med regn. Jeg tenker å gå bortover lysløypa, kikke litt i området der, og så gå ned til butikken derfra. 
Jeg går etter hvert ut av lysløypa, og begynner å se i terrenget. Traktkantarell er det vanligvis veldig mye av på høsten, men jeg finner ikke en eneste en. Finner bare noen andre små sopper og en kjuke på en trestamme.

Skjønner at jeg må dra opp til hytta for å finne sopp. Der har jeg plukket masser av kantarell denne sesongen, og sist gang jeg var der, fant jeg også traktkantarell. 
Jeg gir opp soppsankingen nå, men siden jeg først har kommet meg så langt, kan jeg jo like godt gå litt lenger siden været er så fint. 

Jeg bestemmer meg for å gå opp til Nerdammen, og denne gangen vil jeg sjekke ut hvordan det er å gå stien som går av fra Nerdamsveien og ender opp ved Gravningen. Har gått her tidligere, men vil sjekke hvordan det er å gå her nå som det er så vått. Går det greit, kan Mari og jeg gå her neste uke. 

Det er ganske mange bergpartier på stien, særlig i starten. Heldigvis går det helt greit. Selve berget er ikke glatt, det er grønske som er farlig, og det er det ikke her. Vissent løv kan også gi et glatt underlag, men det går fint å tråkke utenom løvet.  

Etter hvert blir det mer vanlig skogssti, og det er vakkert og fint å gå oppover. Hver gang jeg går i natur som denne, blir jeg glad for å bo i Solbergelva og ha denne naturen så å si rett utenfor stuedøra. 

På toppen kommer stien inn på den blåmerkede stien som går fra parkeringsplassen forbi Gravningen, og jeg må selvsagt innom Gravningen når jeg først er kommet så langt. Den er like vakker som alltid. 

Jeg tenker de er heldige de som har hytte her oppe. Jeg tenker også tilbake på den gangen  sist påske som Trond og jeg lå i hengekøye her. Det vil jeg gjøre igjen! Det var bare helt magisk. 

Jeg går rundt vannet og ned til Nerdammen. På veien mot Nerdammen et det ganske så vått, jeg er ikke skodd for en slik tur, skulle jo bare til butikken, jeg! Men når jeg først har blitt litt våt, gjør det ikke så mye om jeg blir enda litt mer våt. 

Det er slutt på badesesongen, og jeg ser også at de fleste har tatt opp båtene sine. Møbler er satt under presenning, bålpannene likeså. Det meste er klart for vinteren…. Slik er det på hytta vår også. Det vil si, bålpanna står fortsatt ute, i håp om å få en kveld til rundt den.

Jeg forlater vakre Nerdammen nå, og begir meg på hjemveien. 

Det er bare så deilig å være i skogen i dag, sola skinner og jeg nyter livet! 
Men når jeg nærmer meg sivilisasjonen, føler jeg for å dra hjem og dusje og skifte før jeg tar en tur til butikken. Tenker jeg tar en kopp kaffe først også. 
 

Dette ble en tur på 11 km, to og en halv time, og uten tomatpuré! 

Vel hjemme igjen skyer det fort over, og snart begynner det å regne igjen. Tenker jeg var veldig heldig som fikk denne turen i bare finvær. Tar med et par bilder tatt på terrassen også- kontrasten mellom sol og regn gir fine bilder! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg