Året rundt – Solbergelva del 2

15.01.21

Det har vært en kald start på året. I dag er det 15 kuldegrader når jeg legger ut på min morgentur. For fjorten dager siden var det måneskinn, det er det ikke i dag, og det virker derfor mørkere denne dagen. 
Vi har hatt et par dager med snøvær i januar, og her nede i bygda er det rundt 20 cm med snø. På Knabben og Solbergfjell er det det dobbelte, og mange trær er blitt skadet av den tunge snøen. 
 
Jeg må ha lykt når jeg går ut i dag, klokken halv åtte. Kulda biter i kinnene, snøen er kald, og det knaker litt i den når jeg tråkker på den. Utover det er det helt stille. 

Juletreet i skogen er fortsatt tent, men lysene på juletreet på Solbergfjell er slått av. 
Jeg fjernet all julepynt i leiligheten i starten av januar, men lysene på terrassen er fortsatt tent. Det er så koselig med litt ekstra lys i denne mørke tiden. 

Det er mørkt også når jeg kommer til bebyggelsen. I rekkehusene er det bare utelysene som er slått på, de fleste ligger nok fortsatt og sover. 
Det er litt mer lys når jeg kommer til Solberglia. Her er nok de fleste kommet på jobb, og morgenstellet kan etter hvert starte. 
 
På vei opp til Batteriet møter jeg to morgenfugler som er like tidlig ute som det jeg er. En morgentur er noe jeg vil anbefale alle- det er ikke alltid så fristende å gå ut når det er mørkt og kaldt, men jeg synes det er veldig fint når jeg først er kommet ut, og det er kjempedeilig å spise frokost etterpå og vite at jeg allerede har gått en god tur. En fin start på dagen! 

Snart er jeg oppe på Batteriet, og utsikten herfra svikter aldri. Det er så fint å stå her og se ned på bygda. Vakkert! 

Det er allerede blitt lysere, og jeg trenger ikke lenger bruke lykten. Det er bare 20 minutter siden jeg startet hjemmefra, og det er utrolig hvor fort det lysner. 

Jeg stopper opp. Lytter og ser meg rundt. Hører bare biler, ser bare skog. Ingen rådyr, ingen fugler og ikke noe ekorn. 
Jeg vender nesen hjemover igjen, og tar et bilde mot soloppgangen i øst. 

Vel hjemme igjen er det nesten helt lyst. Det ser ut til å bli en fin dag. Det er så fint med soldager, skjønt solen varmer ikke nå på samme måte som det den gjør senere på vinteren.  

Jeg liker ikke vinteren så godt, men jeg må jo innrømme at det er vakkert med masser av snø og fint med muligheter for å gå på ski…. Jeg elsker våren, jeg, og den er ikke så altfor langt unna. 
En ny årstidsrapportering kommer om to uker. Da er det bare en vintermåned igjen!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg