Ut på tur – også i regnvær

11.01.22

Regnvær i midten av januar – ikke helt vanlig, akkurat. Inne er det varmt og godt, en fin dag for strikketøy og kaffe. Men du vet, jeg har satt meg mitt mål, og det har jeg tenkt å nå! 150 turer til Nerdammen, fire turer i uken siden jeg vil være borte i alle fall ti uker i løpet av året. Nå blir det en uke til også hvis alt går etter planen. Jeg har bestilt tur til Spania i slutten av mars, skal besøke gode venner der nede. Men alle de andre utenlandsturene jeg har planlagt etter at jeg gikk av med AFP har gått i vasken, enten på grunn av korona eller annen sykdom, så det er ikke noen vits i å begynne å glede seg allerede nå. Sol og varmt i Spania, også nå, men altså regn her idag. 

Det er fristende å tilbringe dagen innendørs, men det blir en tur til Nerdammen i dag også. En tur nærmere målet, frisk luft og liten smittefare. Det gjelder å se positivt på det! 
Jeg tar på meg en caps i stedet for pannebånd i dag- en caps er bedre i regnvær. 

Det knaser under føttene, snøen er frossen på en måte, og det er lett å gå. Det er ikke lenger mye snø på trærne, og jeg får en følelse av tidlig vår der jeg går oppover – og oppover. 

Men snart endrer det seg, jeg ser de første snøfjonene, de kommer dansende ned fra himmelen. Det blir merkbart mer snø på trærne, og veien er ikke lenger nybrøytet. Det er langt tyngre å gå nå, snøen er kram, og det knirker heller enn knaser der jeg fortsatt går -oppover.

Når jeg, etter nesten en time, når Nerdammen, er det et skikkelig snøvær. Det blåser også, og jeg angrer på at jeg ikke tok på meg pannebåndet. Det er kaldt! Men uansett- jeg er oppe, er halvveis, og det vil gå fortere hjem igjen! 

Jeg starter på hjemveien, og når jeg går ned de første bakkene, pleier jeg å gå mot en lysere himmel. Noen ganger er det en soloppgang, andre ganger en solnedgang eller det er bare lys fra bebyggelsen som reflekteres i skyene. Selv i dag er det lys i horisonten. 

Vakkert selv om alt går i ulike nyanser av grått. 
 

Jeg møtte en person på vei da jeg gikk oppover, men nå ser jeg ingen, verken gående eller kjørende, ikke før jeg nærmer meg den nederste bommen. Der møter jeg en mann, en sprek mann som jeg også har møtt tidligere. Han trekker et bildekk etter seg. Jeg tenker at det nok vil bli ganske så tungt etter hvert som han kommer opp i vinterland der det ligger mye snø i veien. Jeg sier det også til ham hvorpå han smiler og svarer at da blir det enda bedre trening, og det har han så absolutt rett i. 
 

De gangene jeg går ut selv om jeg ikke har så veldig lyst, slik som i dag, er jeg alltid veldig godt fornøyd med meg selv når jeg kommer inn igjen. Jeg er på i gen måte fornøyd med meg selv dersom jeg skulle sitte inne en hel dag. Så derfor er det bare å komme seg ut. Frisk luft, god trening, og en deilig følelse når man er hjemme igjen! 
 

Nå har jeg tatt 10 turer til Nerdammen, 140 Igjen. 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg