Snart tilbake i pappas rike

Pappa hadde to steder han elsket over alt på jord: hytta på Deilsvann og leiligheten på Tenerife.

Jeg var ei skikkelig pappajente, og for meg er det godt å være der han likte seg så godt. Det er mange minner om pappa på hytta vi har, men de første pappaminnene er fra hytta på Deilsvann. Jeg husker pappa tråkket skiløyper, slalåmbakke og hoppbakker til oss om vinteren. En skikkelig tung jobb i løssnøen, men fint ble det!
Jeg husker pappa på stupebrettet, pappa som lærte oss å svømme, som svømte sammen med barnebarna, og pappa på seilbrett. Herlige sommere!☀️☀️☀️

Jeg har minner om pappa da han gikk lange turer til fots eller på ski. Jeg husker en gang pappa og jeg gikk tur sammen, og vi hadde fine samtaler som angikk bare oss to. Han beklaget at han ikke hadde oppdratt meg som en odelsjente. Det lå alltid i kortene at broren min skulle ta over gården – selv om jeg hadde odelen. Det var ikke ofte vi snakket om slike ting. På denne turen viste han meg beitefuruer der tiuren hadde holdt til, og hver gang jeg går der, tenker jeg på tiurer og på pappa.

Pappa var glad i å mate fuglene, og jeg tenker ofte på ham når jeg fyller fuglemateren med frø eller meisboller. Jeg husker de siste månedene han levde- da satt han ved vinduet og så ut på fuglene som han matet hver dag.

På søndag reiser jeg sammen med søsteren min til Tenerife, og der skal jeg gå turer i pappas fotspor slik jeg gjorde det sist jeg var der, i 2019. Pappa bare elsket å dra dit i november hvert år, og det skjønner jeg. Det er jo helt nydelig å komme tilbake til sommeren!

På Tenerife gikk han sammen ned mamma lange turer, han koste seg i sola og badet i sjøen. De siste årene var søsteren min og jeg med dem nedover, siste gang i 2017. En av oss reiste ned med dem, den andre kom ned og reiste hjem sammen med dem.

Pappa var fast bestemt på at de skulle reise nedover i 2018 også, men da november kom, var han for syk til å reise.

Pappa døde i februar 2019.
Jeg savner ham veldig, men er veldig glad for å ha hatt en så god pappa, i så mange år. ❤️

Han fikk to oldebarn som han også var veldig glad i. Leon var fire da han døde. Han sa for en stund siden følgende: «Oldefar lekte med meg han, han løp etter meg og skulle ta meg selv om han var veldig syk.»

Bildet nedenfor er tatt av Leon og pappa på hytta. Vi brukte dette på baksiden av programheftet fra begravelsen.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg