Naturperler på Skrim

20.09.20

Det er søndag, og jeg vil i dag legge turen innom noen av mine vakreste naturperler på Skrim. Jeg er så glad i dette turområdet, og ønsker å dele det med deg. 

Første stopp er ved Ivarsbu. Ivarsbu er en turisthytte, men her er det også flere muligheter for å slå opp telt eller tilbringe natten i en hengekøye. Det er mange flotte leirplasser rundt både Lille og Store Stølevann. 

Store Stølevann. Bildet er tatt ved Ivarsbu.

Jeg går videre retning Svarttjern, tar skiløypetraseen ved Svarttjern og kommer snart inn på den blåmerkede sommerløypa. Jeg tar til høyre, og går mot Stølesetra. Stiene er godt merket på Skrim, og det er også steinrøyser som viser vei. Spesielt mange er det like etter at jeg har tatt av mot Stølesetra. 

Det er ikke langt fra Ivarsbu til Stølesetra. Jeg går forbi et par mindre tjern, tar bilde av det ene, og like før jeg kommer til setra, går stien nedover gjennom en granskog. Terrenget ser ut som om det er ideelt for kantareller og annen matsopp, men jeg har aldri funnet noe her. Men vakkert er det! 

Snart ser jeg Stølesetra, alltid koselig å komme hit. Det er lite vann i Stølevannene nå – dette skyldes at det bygges ny demning ved Lille Stølevann. På grunn av dette kan man ikke nå padle helt hit inn med kano. 

Jeg krysser Stølekilen og tar mot Fantefjell denne gangen. Skal jeg til Styggemann, velger jeg Kongstjern her. Akkurat det får vente nå, skal jeg dit, trenger jeg mer tid. 

Det tar ikke lang tid før jeg er oppe på den blåmerkede løypa som går fra Krokvann til Kongstjern, og her tar jeg til venstre, mot Fantefjell. 

Jeg går over myra, og snart skal jeg begynne på stigningen til Fantefjell. Det går egentlig lekende lett- selv om pulsen er høy. Hver gang jeg går her, tenker jeg at det er godt det ikke er vinter. Det er nemlig langt hardere å gå hit opp på ski. Det synes i alle fall jeg! 

Plutselig er jeg oppe, Fantefjell tar godt i mot meg enda en gang! Nå er det tid for lunch! 

Etter en ti minutters rast er jeg klar for bakkene ned mot Krokvann. Like etter Fantefjell har jeg en flott utsikt – jeg ser Krokvann, Taraldtjern og Svarttjern. Jeg ser også hytta og de andre hyttene ved Støle. 

På vei ned til Krokvann kommer jeg også på den gangen jeg ga god underholdning til alle som satt i sola ved Krokvann. Jeg kom nedover på ski, i stor fart. Visste det var mye folk ved Krokvann, og derfor måtte jeg for all del holde meg på bena! Men hva tror du skjedde? Jeg vet ikke om jeg slo kollbøtte, men jeg falt skikkelig, for å si det sånn. Er klar over at det sikkert var veldig festlig å se på! 

Krokvann er for mange et yndet turmål om vinteren, men det er Ikke ofte jeg ser noen her om sommeren. Jeg tar et høstbilde før jeg går til videre til min neste perle, som er Øyangen. 

Like før Øyangen har jeg denne myra på min venstre side. Myrene blir så fIne om høsten, synes jeg. Fargene går fra grønt til gult og senere blir myrene enda mer oransje eller brunoransje. 

Øyangen, det er ett av de vannene jeg liker aller best her oppe. Det er så vakkert her! Jeg pleier å ta en rast på den lille odden med de store steinene, men det skjer ofte at denne plassen er opptatt. Det er ikke bare jeg som synes det er fint her! 

I dag går jeg – for første gang- rundt vannet. Jeg følger fiskestien, og oppdager flere steder der det er fint å ta en rast. Det er også masser av flotte fotomotiv! Jeg lar bildene tale for seg selv. 

Det er en bekk som renner ut i enden av vannet, men det er ikke noe problem å krysse den. Fiskestien går rundt hele vannet, den er lett å se, men jeg må jo si det er godt å komme opp på den blåmerkede stien igjen!

Jeg fortsetter min ferd på den blåmerkede stien, og snart er jeg ved den siste perlen jeg tar med i dag. Det er odden ved Fjellsetervann. I dag er naturen ganske så spesiell – det ser ut som om blokkebærenes blader har fått et sølvbelegg, det samme har selve odden. Det ser ut som det er en sølvgran her oppe! 

Det er ikke en søvgran, det er bare en helt vanlig gran som er pyntet med kalk. Vannene på Skrim er nemlig blitt kalket de siste dagene. På grunn av sur nedbør får vannene en lav PH-verdi, og det eneste som kan redd fisken er å tilføre kalk. 

Jeg gleder meg til å komme tilbake hit senere i høst. Da skal vi koke kaffe på bål, kanskje også grille en pølse eller to. Det er smart å ta med seg litt ved fra hytta, eller fra skogen på veien hit. På de fleste populære rasteplasser er det lite med ved. 

Jeg forlater Fjellstervann, tar noen bilder langs stien før jeg kommer til minnesmerket der stien deler seg. 

Jeg går nå i retning Omholtseter, men tar av mot Fjellseterlia. Dette er det nyesete hyttefeltet her oppe, og jeg synes det er mange spennende hytter her oppe. Synes det ser veldig fint ut med de vinduene som går fra gulv til tak

Jeg tar veien tilbake til Støle, og må ta med noen bilder også fra Lille Stølevann. Vannstanden er svært lav nå , det ser vi tydelig på bildene. 

 

Nå gjenstår kun den siste bakken, og snart er jeg tilbake på hytta der jeg startet. En kjempefin tur! 

Turen er på nesten 12 km, og jeg brukte litt mer enn tre timer på denne turen. 

 Jeg avslutter denne gangen med et ettermiddagsbilde tatt ved hytta. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg