Stenseth skole er en barneskole i Krokstadelva i Drammen kommune.
Jeg jobbet på denne skolen i 22 år. Her satte vi et stort fokus på faget kunst og håndverk. Som rektor mente jeg at vi skulle bruke lærerne der de hadde sine styrker og sin beste kompetanse. Vi hadde derfor to lærere som dekket de fleste timene i kunst og håndverk, og vi brukte lærere med spesiell kompetanse også i kroppsøving og musikk.
Selvsagt gjaldt dette også for basisfagene.
Andre skoler mener kontaktlærer skal ha de fleste fagene i egen klasse. Det er forskjellige måter å organisere undervisningen på, og skolene står ganske fritt. Man kan tenke at det er tryggest for elevene å ha færrest mulige lærere, men vi opplevde ikke at elevene var utrygge med flere lærere i klassen. Bruk av faglærere var selvsagt større på mellomtrinnet enn på småskoletrinnet.
Ved å sette et stort fokus på kunst og håndverk, fikk vi flere elever til å skinne. Elever som strevde med basisfagene, kunne her vise seg selv fra en helt annen side. Mestring på høyt nivå!
Men å bruke faglærere er ikke nok. Man må også tilføre økonomiske ressurser. Vi brukte mye på materiell og utstyr, og vi var også så heldige at vi hadde sløydsal, tekstilrom og keramikkrom med ovn for brenning.
Hvert skoleår hadde vi i juni en stor utstilling der søsken, foreldre og besteforeldre kunne komme på besøk å se hva elevene hadde laget. Det var mange som lot seg imponere!
Her kommer først noen eksempler på tegning og maling:
Vi hadde ikke alltid like god råd, og noen ganger ble det satt fokus på gjenbruk. Foreldre og andre bidro med garn og tekstiler – eller helt andre ting. Man kan også lage mye fint ved å bruke ting man finner i naturen!
Men det viktigst er altså å la flest mulig elever få muligheten til å skinne!
Vi hadde også hvert år danseuker der fra Sankt Halvard videregående skole (dans og drama) i Lier var hos oss og lærte elevene ulike typer dans. Dette var et av årets høydepunkter, og elevene hadde en oppvisning i slutten av uka der alle utenfra også var invitert.
Til slutt vil jeg nevne Talentiaden. Vi arrangerte hvert år en for småskoletrinnet og en for mellomtrinnet. Elevene kunne melde seg på, og de bidro i grupper eller enkeltvis med sang, dans, tryllekunst, spilling eller noe annet de var gode på. Også her fikk vi se elever som virkelig imponerte og fikk høy status- selv om de ikke var sterke i basisfagene.
La mangfoldet leve- la elevene oppleve glede og mestring på ulike arenaer!
Tankene går til alle de dyktige lærerne på skolen og alt de ga og fortsatt gir elevene av gode opplevelser i alle fag og på alle områder ellers.
Egentlig veldig enig med deg, selv om jeg var en av de som syntes det var vanskelig å forholde meg til masse forskjellige lærere i grunnskolen. Kunst og håndtverk er undervurdert. Ikke bare kan en bringe fram sin kreative side, men det er veldig terapeutisk og også en måte og uttrykke seg på. La elevene oppleve mestring på ulike arenaer og finne ut hva deres talenter er og få bygge seg opp og utvikle seg til å bli den de er ment å være, ikke den storsamfunnet forsøker tvinge dem til å bli 🐰
Skjønner at det kan være utrygt for noen, men de vil jo ha kontaktlæreren i de fleste timene. Men læringsopplevelsene vil bli større med lærere som brenner for sitt fag enn med lærere som blir pålagt å undervise i fag de ikke har særlig kompetanse i…
Så mye fint!!! Jeg tror det er lurt med forskjellige lærere jeg. Hvis man ikke blir sett hos en lærer, eller bare blir sett FEIL, så er det fint med flere lærere. Alle ser forskjellig hos ulike elever, og alle kan få skinne ET sted, og skape seg en fin relasjon med en lærer selv om den kanskje ikke har det med andre..
Ja, det har du helt rett i! ❤️
La mangfoldet leve!
Wow så mye flott kunst. Kreativitet er fantastisk. La elevene prøve seg med hendene og fantasien, og det blir vakker kunst.
Ja, det er så mye fint! Gleder meg til ny utstilling i starten av juni. 🤗
Så mye kreativitet og fin kunst. Det er vel i skolen som i de fleste yrker ( ikke helse) Rett person på rett sted. Og viktig å brenne for det man gjør, elevene merker fort om en lærer ikke gjør det. Jeg har en sønn som jobber mye med kunst og håndverk med elever i barneskolen og jeg synes det er godt å se og høre det de gjør og den gode relasjonen han får til elevene.
En lærer i kunst og håndverk har ofte litt bedre tid til å snakke med elevene om alt og ingenting. Jeg ser at våre faglærere hadde en veldig god relasjon til elevene, de kan i disse timene sitte og jobbe og snakke om helt andre ting enn det de gjør i en samfunnsfag eller mattetime. Der snakkes det bare fag.