Julens beste fruktkake

08.12.21

Alle har sine favoritter, også jeg. Nå er jeg ikke noen kakespiser, så alle de tørre kakene kan være i fred for meg. Jeg laget mange av de syv slagene for flere år siden, men ingen av mine likte dem noe særlig. Da påsken nærmet seg, endte jeg med å kaste alt sammen. Så da ble det også slutt på den tradisjonelle julebakingen. 
 

Er det ikke noe som frister, da? Jo, jeg elsker kling med smør og sukker. Mamma laget alltid det- i tillegg til alle de syv slagene, en kjempegod fruktkake og litt til. Jeg har prøvd å lage kling og lefser, men det er ikke lett å få dem tynne nok. Kling blir derfor en ønskedrøm, så sant jeg ikke kjøper den ferdiglaget, for eksempel på Bondens marked.

Men så er det fruktkake, da. Den må jeg bare ha. Den er som sagt kjempegod, og jeg deler gjerne oppskriften med deg. 
 

200 gram smør
200 gram sukker

3 egg 

200 gram hvetemel
2 ts bakepulver

200 gram aprikos
150 gram rosiner
50 gram fiken

 

Jeg bruker meierismør når jeg baker. Jeg setter pakken på benken et par timer før jeg skal bake slik at det blir mykt. 

Jeg skal ha mye frukt i kaken, og skjærer denne i små biter. Jeg bruker en blanding av aprikos, rosiner og fiken. Mamma brukte også mandler, men det er ikke jeg så glad i. 
Jeg bruker mest aprikos, litt fiken og mye rosiner. Her kan du egentlig bruke det du selv liker best. Jeg vender frukten i litt hvetemel slik at bitene ikke skal klumpe seg sammen. 

Jeg lager dobbel oppskrift, og får litt dårlig samvittighet der jeg måler opp 400 gram smør og 400 gram sukker. Utrolig usunt, men veldig godt, da….

Smør og sukker røres hvitt- det vil at det vispes sammen en god stund. Jeg tar ikke tiden, men kanskje bortimot ti minutter. 

Nå skal eggene tilsettes, ett og ett. Det betyr at jeg må vispe før jeg tilsetter neste egg. 

Når jeg har tilsatt alle de seks eggene (dobbel oppskrift), tilsetter jeg melet (400 gram) og bakepulveret (4 ts).
 

Til slutt tilsetter jeg frukten, totalt 800 gram. Jeg passer på å blande alt godt sammen. 

Jeg kler to kakeformer med bakepapir, og tilsetter røren. 

Kakene skal stekes i en time ved 180 grader – på nederste rille. 

Det er nå jeg snart gjør en feil. Jeg åpner stekeovnsdøren etter en halv time for å legge på matpapir slik at kakene ikke skal bli brent på toppen. Kakene synker på midten. Så akkurat det er ikke så smart å gjøre! 
De hadde neppe blitt brent uansett. 
 

Mine kaker har altså fått en noe underlig fasong i og med at de har sunket sammen på midten, men de smaker herlig uansett! 

Jeg husker mamma sa at hun lot dem ligge et par dager før hun skar i dem, men jeg deler hver kake i to og legger tre av stykkene i fryseren. Det siste ligger og frister oss på benken…..

Gunnvor, svigermoren til sønnen min, lager Sarah Bernard- kaker, og i år har jeg spurt om å få være med. De er også veldig gode, synes jeg, så i år blir det to slag på oss!  Kanskje blir det en bloggpost på det også!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg