Forbereder kjøkkenhagen, jeg!

Våren er sen, men her hjemme er det i alle fall nesten snøfritt!  Jeg gleder meg til å starte ute på fellesområdet vårt, og håper at staudene vi kjøpte i fjor, snart er på vei opp igjen. Vi satte tulipanløker også, og de er så vidt kommet opp.

På denne tiden savner jeg hagen jeg hadde, og da er det fint med det store fellesområdet. Det blir min hage, det, i tillegg til terrassen. Den er stor, og her her jeg plass til ulike planter og blomster.

Jeg har vintergrønt i to urner, og disse har jeg på tredje året nå. I starten måtte jeg kjøpe nytt hvert år da de ble helt brune, men de to siste vintrene har jeg dekket dem med strie fra midten av januar, og jeg har vannet dem. Nå er strien tatt vekk, men jeg skjermer dem fortsatt for den sterkeste sola.

Er veldig glad for at jeg har berget dem gjennom enda en kald og lang vinter – det er dyrt å kjøpe nytt hele tiden.

Jeg har en urne med tulipaner, og her er en del kommet opp allerede, mens noen skudd er helt i startfasen.
Jeg har tulipaner på hytta også, men løkene ligger i jorda -under en og en halv meter snø!

På terrassen har jeg gressløk, den er på vei opp. Senere skal jeg kjøpe persille, og tomater skal jeg også ha her.

Men det er på hytta jeg har kjøkkenhagen min. I år er jeg redd sesongen blir veldig forkortet, og derfor har jeg bestemt meg for å prøve å gjøre noen forberedelser hjemme.

 Jeg har sådd bønner, i tretti småpotter, og planen er å sette disse i jorda på hytta når snøen er borte. Jeg har ikke prøvd det før, så det blir spennende å se hvordan det går.

Jeg setter et lokk på, vanner med spruteflaske, og så er det bare å vente på at det skal spire!

Jeg har også satt solsikkefrø, og håper på å ha noen solsikker på terrassen og noen på hytta etter hvert.

 

Jeg vil også kjøpe vårløk, tomatplanter og litt annet på hagesenteret etter hvert. Vil da oppbevare det her på terrassen før jeg etter hvert kan plante det i kjøkkenhagen på hytta. Venter jeg til det er snøfritt, vil alt være utsolgt på hagesenteret! Tror jeg, da, men det kan jo være at vi får en knallvår fra neste uke og at snøen forsvinner i ekspressfart!

Det er jo lov å håpe!
Disse bildene ble tatt i påsken…

6 kommentarer
      1. Ja, det er kjempegøy. Var vant til kjøkkenhage fra oppveksten, bodde på gård. Det er ikke så lett å få ting til å vokse på hytta, men jeg prøver hvert år. Det vanskeligste er å få vannet når vi er på ferie utenlands.
        Blir spennende å se hvordan det går med bønnene! 🤗

    1. Jeg har sådd mye inne i år, til tross for at jeg ikke hadde tenkt det i vinter. Men brått så er det sådd både agurker og tomater. Det er så godt å kunne spise selvdyrket utover høsten.

      1. Har aldri sådd tomater, jeg. Kjøpe planter og lar dem vokse. Må være fint å følge både tomater og agurker helt fra starten av! Lykke til! 🤗

    2. Koselige forberedelser inn i våren 🙂
      Jeg har plantet om noen jordbærplanter – sådd solsikker og noen andre blomsterfrø.. så får vi se hva som dukker frem 😀
      Hadde tomatplanter i fjor – man var ikke flink nok til å klippe de ned, men tomater fikk vi! 😀

    3. så flink du er med planter. I år, vet ikke jeg om jeg skal kjøpe planter. Vi tenkt å kjøre en lang tur og det blir et problem med å vanne dem.
      Men vi får se:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg