Årets første fottur innover i marka.

Det er så å si snøfritt opp til Knabben, og dit kan jeg nå gå i joggesko. Men hvordan er er det innover i marka? Dette vil vi teste ut i dag.
Det er en aldeles nydelig vårdag, rundt 20 grader, og vi kler oss deretter. I alle fall jeg! Singlet og tights, solkrem i ansikt, på armer og legger. Vi velger å være godt skodd,mtar fjellstøvler i dag. Tror det er smartest, vi må vel regne med både snø og vann etter hvert. Eller?

Vi tar lysløypa, og går i retning Drammen. Planen er å gå til Nerdammen via Glabakk. Snøen er borte, og det er lett og fint å gå her.

Fuglene er aktive, og de ønsker oss velkommen til skogs med sin vakre sang.

Blåveisen vil også være med på å ønske oss velkommen,

og det vil også hvitveisen.

Det er mange vårtegn i skogen nå, og snart ser vi også et fugleegg. Hvilken fugl har vært inni her, mon tro?

Google forteller meg at at alle ugler, duer og flere spetter legger hvite egg. Da er det en av tre, i skogen her er det både ugler, duer og spetter.

Etter en kilometer i lysløypa kommer vi dit der det har vært kjørt skispor i vinter. Her ligger det snø og is i skyggepartiene. Men med fjellstøvler har vi godt feste også her.

Plutselig er det snøfritt igjen, og vi er snart der vi tar av fra lysløypa. Vi tar av på stien som går til Marivann.

Starten lover bra, snøfritt og fint!

Små bekker er ikke lenger små, snøen smelter, og vannet fosser nedover. Herlig!

Vi tar av fra hovedløypa, velger stien som går rett opp, slik at vi ikke trenger å gå om skytebanen.
Det er en sti med sterk stigning, men med flere idylliske partier som her.

Vi går gjennom hogstfeltet, og her er det mye furu på vei opp. Det er tydelig at de ikke er plantet, da de står enkeltvis eller i store klynger.

Øverst i hogstfeltet ser vi at det ikke bare er vi som går i dette landskapet. Her har en tiur eller en orrhane / orrhøne også vært, og den har tatt seg en tiltrengt liten pause.
Og like ved siden av-

har en elg vært ute i samme ærend. Skal si det er forskjell både på størrelse og mengde!

Like etter er vi oppe på veien, vi tar til høyre, og går mot Ulverudbakk.

The same procedure as every year, tenker jeg hver gang jeg kommer hit.
Her finner jeg den samme oppsatsen, med de samme tøystykkene, men i år er det et par hundesokker her i tillegg. De hører ikke hjemme her, synes jeg, men fint for eierne da, om de skulle komme forbi og se dem.

Koselig med skiltet her, det som forteller meg at jeg har vært flink! En fin oppmuntring for alle som går oppover her!


Etter Ulverudbakk er det fint og snøfritt et godt stykke oppover.

Men det er vått mange steder, ja, her og der er det en liten bekk der stien skulle ha vært!
Kjekt med fjellstøvler her!

Denne lille røysa forteller meg at det ikke er langt igjen opp til Glabakk.


Og så plutselig er vi her. Glabakk!
Hvorfor Glabakk? Sikkert fordi man blir så gla’ når man er kommet opp hit, ferdig med alle bakkene!

Etter Glabakk kommer snøen snikende, litt her og litt der, og enda mer. Noen steder fremdeles tørt, andre steder mer og mer vått.

 

Noen steder er det mye snø, og plutselig synker vi langt ned! Akkurat nå tenker jeg Trond var smart som tok på seg ordentlige turbukser!
Men det er forfriskende da, å gå med bare legger i snø opp til knærne!
Men så er vi oppe i skitraseen. Bare helt herlig å kunne gå i det harde skisporet.


Vi følger skiløypa helt bort til Nerdammen. Det er lett å gå her, godt å slippe plutselig å tråkke igjennom.
Føler meg privilegert her jeg går, på snøen i fantastisk flott vær, sol og nesten 20 grader. Nydelig!

På Nerdammen ligger isen fortsatt, tror nok det tar litt tid før den blir borte. Det er jo meldt kaldere igjen neste uke.

Nå skal vi snart ta lunsj- gleder oss til kaffe og matpakke!


Vi går veien nedover, og bestemmer oss for å ta lunsjen nede ved Solbergelva. Vi trenger vann til kaffen og vil ta rasten der elva renner like ved siden av veien.


Her er det fint, masser av friskt vann og fine sitteplasser på berget ved siden av.
Opp med gassbrenner og kaffekjele, men hvor er kaffen???
Den er hjemme, den!

Drikke bare varmt vann? Nei, takk. Da blir det litt gul saft ved siden av et par brødskiver.

Etter lunsjen- uten kaffe – tar vi strake veien hjem og koser oss med kaffe og sjokolade på terrassen.
En fin tur på to og en halv time, rundt 11 kilometer. Neste gang vi går her, er det helt bart, tenker jeg!

Kan så absolutt anbefale denne turen – selv om det ikke er helt snøfritt ennå.
Dessuten smelter jo snøen for hver dag nå, også med de meldte lavere temperaturer.

God tur!

6 kommentarer
    1. Uff, så skummelt ut med all den elgbæsjen. Sikker på det er bare EN elg? 😀 Lurer på om den var i nærheten. Fin tur da, og det så varmt og godt ut 🙂

      1. Ikke skummelt med elgbæsj, synes jeg. Det er noe jeg er vant med. Men bjørnebæsj hadde kanskje vært noe annet!
        Det var en nydelig dag- i dag er det kaldt og regn.
        Ønsker deg en fin uke! 🤗

    2. Hei!
      Så ut som en fin tur! Har du noe kart å vise ruta på, for ei sin ikke er lommekjent? 😊

      1. Ja, jeg sporet turen. Dvs. store deler av den, glemte å sette på GPS’en i starten. Kan sende den til deg. 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg