Regn i går ettermiddag, i natt og i dag. Enda mer regn i morgen. Lørdag også. Ikke skikkelig uvær, bare jevnt, lett regn.
Det er grått, trist – og kaldt.
Men regnværet er velkomment! Det er flere uker siden vi hadde nedbør, og det er mange som er glade og takknemlige nå. Regn er godt for alt som gror. I hager, men ikke minst på åkrer det våronna er unnagjort.
Mellom blokkene har vi et fellesområde. Vi har to slike områder, og vi har to hagegrupper. Jeg er med i hagegruppe BC, og vi har ansvaret for området mellom blokk B og C. I dag regner det, det skal regne også i morgen, så derfor benytter jeg anledningen til å gjødsle. Men først skal jeg ta meg en runde og nyte blomstringen..
Løvetann er egentlig en pen blomst. Det er også en ikke ønsket blomst. Den er ikke ønsket på plenen, og heller ikke på kanten vi har langs plenen.
Men på denne kanten trives den, også sammen med annet ugress.
Men nå skal den vekk! Jeg fjerner alt ugress her to tre ganger i løpet av sommerhalvåret. Gresset vokser også oppover kanten dersom jeg ikke passer på. Siden dette er en liten skråning, blir det vanskelig å få klippet gresset som vokser i overgangen mellom gressplen og skråning.
Etter en tretimers jobb er jeg ferdig. Du synes kanskje at jeg er skikkelig nøye og irriterende pirkete, og det må du gjerne synes. Men jeg er opptatt av å ha det pent rundt meg, jeg. Senere i dag skal plenen gjødsles.
Hvis Aisha kunne snakke, ville hun i dag ha sagt følgende:
-Vil ikke ut i dag, jeg!
Det regner, og det har det gjort i hele natt. Det er akkurat som om hun skjønner det før jeg henter henne. Vanligvis bjeffer hun når jeg ringer på, i dag et hun stille. Hun pleier å hoppe opp og tydelig vise at hun er glad i meg, i dag står hun bare der. Elin har tatt på henne et dekken, kanskje det er det som gjør at hun skjønner at det regner ute…
Ute på fortauet står hun stille, og snur seg. Vil inn igjen!
Jeg er ikke så glad i sånt vær, jeg heller. Hadde det ikke vært for Aisha, hadde jeg nok fortsatt sittet inne med kaffekoppen min….
Derfor er det fint at jeg har Aisha, hun sørger for at jeg får en fin start på dagen!
Vi går inn i skogen. Lykkeskogen! Jeg kan jo ikke bli annet enn glad når jeg går innover her. Så grønt, så vakkert!
I dag går vi delvis i skogen, og delvis i bebyggelsen. Det er tiden for de fargerike putene. Ikke vanlige puter, men puter av vakre blomster i rosa, fiolett, cerise og hvitt.
Noen steder er hele skråninger dekket av disse vakre blomstene. Synd de blomstrer bare om våren.
Midt blant dem sitter madonnaen. Hun bryr seg ikke om at det regner. Sitter der, uansett vær.
For en ukes tid siden møtte jeg han som bor her, Kjetil. Da fortalte jeg om madonnaen, at jeg hadde navngitt henne og tatt mange bilder av henne. Han var nok ikke klar over at han hadde en slik kjendis i hagen!
Etter rundt 40 minutter er vi inne igjen. Takk, Aisha, for at du fikk meg ut også denne morgenen!
En vanlig morgen igjen- det betyr tur med Aisha. Den siste tiden har det skjedd så mye at det har blitt få morgenturer. Jeg har hatt barnebarn på besøk, vi har vært på hytta og i Oslo, men nå er det altså en helt vanlig morgen igjen, i Solbergelva. Jeg tar min første dose allergimedisin, tar på meg treningstøy, og så henter jeg Aisha.
Det er så nydelig å gå innover i skogen nå. Så grønt!
Langs stien er det noen få marienøkleblom, og de står nå i blomst. Dem plukker jeg ikke- de er så få, og jeg tenker at flest mulig må få glede av dem.
Det er bare åtte grader nå på morgenen, og det er bra for Aisha. Hun har fått lang og tykk pels nå, og da er det godt at det ikke er så varmt. Men i dag skal hun klippes, og da blir hun så fin!
Jeg legger turen til Batteriet, og der vil jeg se etter liljekonvall. Ja, det er liljekonvall like utenfor blokkene også, men her der det litt tidlig å plukke dem. Jeg tror de vil være i blomst der oppe.
For en gangs skyld tar jeg ikke noen bilder der oppe, har jo tusenvis…. Litt overdrevet! Men finner jeg liljekonvall? Bare å vente og se….
Jeg finner i alle fall en enslig blodstorknebb, årets første.
Natt og dag finner jeg også. Eller stemorsblomst. Visste du at den er spiselig?
Hjemme igjen står kirsebærtrærne våre i full blomst.
Og så var det liljekonvallene da….
Joda, de blomstrer! Årets første bukett! Jeg skal plukke flere også, både til meg og til noen naboer jeg vil glede med de vakreste og mest velduftende blomster.
Får nok ta meg en bytur i morgen! Ønsker deg en fin dag!
Det har vært stille fra meg den siste tiden, men jeg har vært så travel! Det er stort sett dugnader, hagearbeid og vedhogst for meg nå- hver dag.
Men det gjør ikke noe- jeg stortrives med det!
Vi har et stort område nedenfor blokkene der det tidligere var en høy voll og mye ulendt terreng. Nå har vi tatt vekk vollen, og hele området blir planert slik at vi kan bruke robotklipper der.
Det er mye stein her som må tas vekk, og da er det godt at folk stiller opp.
Gresset vokser, og vi har tatt den første plenklippen. Jeg bruker gressklipperen, og Trond tar alle kanter med kantklipperen. Vi har plen bak alle blokkene, og i tillegg skråninger mellom dem og ved siden av de ytterste.
Skråningene er svært bratte, jeg tar det jeg klarer med gressklipperen, og så tar Trond resten med kantklipperen. Vi tar to av skråningene, de to siste er det andre som tar. Denne jobben tar oss omtrent to timer (=fire timer til sammen).
I tillegg var jeg gått over staudebedene og et bed med busker.
I går dro vi til hytta for å fortsette vedhogsten. Vi har felt flere trær, og kjørt to lass til hytta. Vi har kløyvet alt dette, og stablet det.
Her fylles det opp! Jeg har også båret inn mye ved i dag, og mye av den gamle veden her skal også inn.
Nå sitter vi ved bålpanna og slapper av. I morgen drar vi hjem igjen for å fortsette dugnadsarbeidet der. Et aktivt liv!
Klokka er bare litt over halv seks. Jeg er oppe, sitter i sofaen, alene med min med en kaffekopp.
Kan se tilbake på fire morgener uten morgentur, og det blir det ikke i dag, heller. Men i morgen, mest sannsynlig! I morgon, i morgon, men ikkje i dag..,,
Så hvorfor ikke i dag? Hvorfor ikke i går? I dag har jeg behov for å la roen og morgenen bare komme, helt sakte, bare nyte kaffekoppen…
De siste dagene har jeg våknet tidlig til herlige morgenlyder, til lyden av lille Matheo som er lys våken og gjerne vil opp. Nå er han tilbake i Oslo, og det er helt stille. Savner de herlige morgenlydene, men det er litt deilig bare å sitte her alene også….
Tenker på mammaen og pappaen hans som står opp tidlig hver dag. Pappaen som går på jobb, mammaen som nå er hjemme og går rundt med en stor mage. I løpet av måneden eller i starten av juni blir lille Matheo storebror.
Da blir det enda mindre søvn på mammaen og pappaen. Jeg husker hvor sliten jeg var da guttene var små, jeg vil derfor gjerne stille opp for Eirik og Kristin, og jeg er glad for at de tar imot hjelpen jeg tilbyr.
Men godt er det også å kunne trekke seg litt tilbake igjen og bare å sitte her med kaffekoppen en tidlig morgenstund.
April ligger bak oss, og det har værmessig vært en merkelig måned. Store deler av landet hadde i starten helt nydelig vær med høye temperaturer, ikke minst i Finnmark! Hos oss på Østlandet fortsatte det kalde været, men vi fikk heldigvis ikke noe mer snø i lavlandet. På hytta kom det påfyll av snø flere ganger i første del av april. Heldigvis ikke mye!
Men i midten av april snudde det. Varmen kom for fullt sammen med sola, og vi kunne virkelig nyte en forsmak på sommeren. Flere dager har vi hatt rundt tyve grader nå.
Med varmen skjedde det mye i naturen. Tystbasten blomstret, den kom vel egentlig i slutten av mars, bjørka kom i midten av april, løvetann og fiol kom siste uken i april. Det samme med de vakre lønneblomstene. Det ble også flere nydelige utekvelder på oss- med varmelampe.
Den tredje uken i april var vi i Sverige, i Havstenssund. Vi hadde samme vær der som hjemme, og våren var kommet like langt.
Påsken var vi på hytta. Dette var i starten av april. Det var snøfritt rundt hytta, vi kunne også gå til Ivarsbu uten å møte noe snø. Herlig!
Men det varte ikke lenge. Både bålpanne og påskeliljer ble dekket av snø- vi hadde fem tilfeller av snøfall i løpet av de ti dagene vi var der. Jeg måkte selvsagt vekk snøen hver gang den kom. God trim!
De siste dagene av april var vi på plass igjen. Helt snøfritt rundt hytta, litt snø i hellingene mot vannet. Isen er gått, og vi har startet vedhogsten.
Å kunne nyte kvelder ved bålpanna og oppleve fuglesang og rugdetrekket var bare helt fantastisk!
I skrivende stund er det nydelig sommervær, og jeg håper bare det vil fortsette slik!
Målet for dagens tur er 15 poster. Det er blå poster denne gangen, de er litt enklere enn dem vi tok sist. Vi synes egentlig de er litt for enkle, men det er greit å komme til nye steder.
Nå er vi i Skotselv i Øvre Eiker. Et kjedelig terreng, stort sett skog, ikke noe fjell eller tjern. Fine stier, da! Postene er lette å finne, og det var jo også forventet.