Regnværsdag med brødbakst og blomstertur

06.06.20

Det var meldt regn i dag, og meterologen får rett. Jeg står opp til regn, bestemte meg i går for å gå tur uansett, men velger å vente til ettermiddagen. Setter en brøddeig, tar en kopp kaffe og venter med frokosten. Skal nemlig ha ferskt brød til frokost! 
Frokosten blir derfor først nærmere halv elleve, men det er verdt å vente. Nybakt brød er bare helt fantastisk! Denne gangen hadde jeg revet ost og oregano i deigen, og det gir en spesielt god smak, synes jeg, da!

Siden det fortsatt regner, kan vi like godt vaske leiligheten. Et par timer senere er leiligheten nyvasket, det regner fortsatt, men det gjør ikke noe. Det er ekstra friskt og godt å gå ute i regnet, bare man kler seg godt. En caps er også god å ha! 

Stien starter der vi bor, og det er så grønt og flott nå om våren. Det er så mange ulike grønnfarger! Regnværet får også frem alle luktene naturen kan by på, og jeg har inntrykk av at fuglene er ekstra aktive nå- det er i alle fall flott fuglesang bare du hører etter. Vi møter et par joggere med høretelefoner, de hører ikke noe, de! 

Nå er det også tid for å plukke markblomster! I alle fall dersom du bor i Sør-Norge. Tenker på Nina i Hammerfest, der kan hun nå plukke hestehov. Foreldrene til Trond kom nordfra, fra Vardø og Tromsø, og faren til Trond sa det at var tre gode grunner til å flytte sørover: april mai og juni. 

Våren kommer senere nordpå, men det er mye som veier opp for det. Mye de har som vi ikke har. Vi skal nordover igjen i sommer, og gleder oss til det. Midnattssol, gjestfrihet og vakker natur. 
Når Trond også går av med AFP, kunne jeg tenke meg å bo nordpå tre uker en vinter. Kunne tenke meg å oppleve mørketiden, kanskje ville vi også se nordlyset. Drømmen er å være med Kristian i Alta når han trener hundene, å suse innover vidda. Det må være helt magisk! 

Tilbake til markblomstene. I dag ser jeg mange av dem, jeg kan navngi de fleste, men det er også blomster jeg ikke vet hva heter. Jeg er glad jeg laget herbarium da jeg gikk på skolen. Jeg lærte mye den gang som jeg har hatt stor glede av siden. Barn og unge i dag kan svært lite om trær og blomster, og det tenker jeg er synd. Jeg har bestemt meg for at jeg vil forsøke å lære barnebarna hva blomster og trær heter – tenker det er god allmennkunnskap de kan ha glede av. 

I dag ser vi rødkløver, prestekrager, oksetunge, ormehode, tiriltunge, fuglevikke, tjæreblomst, nyperoser, hundekjeks  og lupiner. Jeg har tatt noen bilder: 

Hundekjeks
Lupin
Blodstorknebb
Tjæreblomst
Nyperose
Prestekrage
Oksetunge

Noen av dem tar jeg også med meg hjem, og de pryder nå bordet på terrassen. 

Anbefaler alle en tur i regnvær- det et friskt og godt! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg