En borg i Eggedal? Med tårn og skyteskår??

-En borg i Eggedal? Har aldri hørt om noen borg der, vil nok mange si.

Jeg hadde heller ikke hørt om denne borgen, ikke før jeg traff naboene i etasjen under. Der bor Elin og Svein, og det er Svein som har fått denne borgen bygget, og som har innredet den med  skatter som han har samlet over mange år.

Svein har reist rundt i Europa og sett på ulike borger. Han forteller at mange borger ble ødelagt da kruttet ble oppfunnet men at borger i ettertid er blitt bygget opp igjen.

Selv har han – gjennom 25 år -gjenskapt en landsens borg fra rundt 1200-tallet. Her er det forsvarsmurer, skyteskår og våpenhus. Borgen heter Nastadborgen, og har fått navnet sitt fra omgivelsene, Nastadåsen.

Borgen er et imponerende skue, ikke noe man forventer å se i Eggedal!

Tårnet med skyteskår.
Legg merke til det flotte skifertaket.

Borgen sett fra en annen vinkel.

Nærbilde.

Utenfor borgen finner vi dette korset. Det er selvsagt ikke noen grav her, men korset sto ved graven til Svein sin oldemor, Ingeborg. Dette ble tatt vekk da gravstedet ble slettet, men Svein fant korset og har fått tillatelse til å sette det opp her, til minne om henne. Hun bodde på en gård like i nærheten, og borgen ligger på grunn som tidligere tilhørte denne gården. Den ligger på en eiendom som ble utskilt fra gården og gitt i arv til Svein.


For en fasade! Se på den vakre steinveggen!
Her er det stein fra hele vårt vidstrakte land.
Da det ble populært med steinplater i kjøkkenbenker, ble det skåret ut store steinblokker etter bestemte mål. Men det ble selvsagt rester til overs, og disse visste Svein å benytte. Han samlet og lagret dem, og disse restene ble brukt i denne steinveggen. Ganske så fantastisk!

Nærbilder fra veggen. Et vakkert fargespekter!


Hovedinngang til borgen.

Hoveddøren er en original dør fra et nonnekloster fra ca 1650.
Svein har som tidligere nevnt reist rundt i Europa og her har har fått masse inspirasjon. Han har også bodd i Florida i en lengre periode, og her og i Europa har han knyttet kontakt med antikvitetshandlere. Han har kjøpt skatter som han har tatt med hjem til Norge med tanke om å bruke dem eller plassere dem i borgen.

Du lurer kanskje på hvordan han kunne kjøpe europeiske skatter i USA? Jo, europeerne som emigrerte tok med seg det fineste de hadde til det nye landet. Noen dro også tilbake til hjemlandet, og hentet flere skatter. Dette var skatter som betød veldig mye for dem.
Nye generasjoner kom, og etter hvert ble ikke disse skattene lenger verdsatt på samme måte. De ble solgt og havnet hos antikvitetsforhandlere hvilket passer veldig godt for entusiastiske samlere som Svein.

Hva befinner seg innenfor denne døren?
Jeg kan røpe at det er ulike rom innredet i ulike stilarter, det er et lite kapell og en borghall der man kan samles til selskap med inntil 25 personer.

Det er i sommerhalvåret guiding onsdager, lørdager og søndager, og vil du være med på en visning, må du bestille innen klokka 15.00 dagen før. Du finner mer informasjon på nettet-

Nastadborgen.no. 

Her finner du også veibeskrivelse.

Jeg anbefaler virkelig en guidet tur i denne borgen. Vi var så heldige å bli guidet av Svein, men stiftelsen som eier borgen, har ansatt profesjonelle guider som kan tar deg med på denne spennende reisen i europeisk historie, stilarter, kunst, og arkitektur.

Du parkerer langs veien, på en grønn plass like før du kommer til denne broen.

Dette var en gammel ferdesvei, og ved parkeringsplassen finner du denne vantroen. Her stoppet hestene for å drikke vann på sin ferd langs veien.

Ta deg en tur til Eggedal!
Besøk også Hagan og Lauvlia, kunstnerhjemmene til Christian Skredsvig og Theodor Kittelsen.
Her er det mye vakker billedkunst. Blaafarveverket er også verd et besøk.
God tur!

 

6 kommentarer

    1. Takk for historien og tips. Så bra det finnes slike personer som får laget slike byggverk og forteller en flik av historie og samtidig familiehistorie. Og godt at det blir brukt til både omvisninger og selskap

    2. Jeg var inne der for et par år siden og ble også guidet av han. Tenk en middelalder borg uten en eneste rustning. Jeg syntes også at borgen var flott utenpå, men veldig skuffende på innsiden.

      1. Jeg synes den er veldig fin innvendig også, men jeg kan ikke legge ut bilder av den innvendig. Likte spesielt rommet i tudorstil, samt kapellet og borghallen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg