Tur til Goliaten i nydelig påskesol.

09.04.20

Solen skinner, og det er bare helt nydelig. Tar en morgenkaffe på terrassen, og nyter livet. 
Gleder meg veldig til å kjøpe blomster og planter til terrassen, men det får vente. Jeg har tulipaner og påskeliljer i urner, og det er ikke lenge før de står i blomst. De kan jeg da nyte mens jeg venter på at det skal bli så varmt at jeg kan kjøpe sommerblomster. 

Men vi kan jo ikke bli sittende på terrassen! Vi er snart klare for dagens tur, og tar bilen til Nerdammen. I nederste del av Nerdamsveien er det biler overalt, parkeringsplassene er fulle, det står biler langs veien, og til og med i lysløpa står det en bil parkert. Det er tydelig at folk går tur i skogen nå som de ikke kan dra på hytta. 
Det er omtrent helt fullt også på parkeringsplassene ved Nerdammen. 

Vi vil legge dagens tur til Goliaten og er litt spent på om det fortsatt er mye snø i marka. 
Inn mot Gravningen er det helt bart, og på isen ser vi herr og fru And ta seg en tur i det fine været. De er nok litt tidlig ute da det er is overalt. Det er rett nok slik at isen har smeltet langs land på den andre siden av vannet, men det er ikke store områder de kan svømme på der, bare en smal stripe.
Men hyggelig å se dem uansett. Gleder meg til å komme tilbake når isen er borte. Det er så hyggelig å se ender her oppe siden det ikke er mange av dem. Nede ved Drammenselva er det ender over alt, men her oppe er det altså bare noen få par. Ekstra hyggelig er det å komme hit når fru And stolt viser frem ungene sine. Herr And har da gjerne forduftet og kommer ikke tilbake før på høsten en gang. 

Vi forlater Gravningen og fortsetter mot Goliaten. Det er bart og fint, men noen steder der det også snø. Vi har fjellstøvler på, så litt snø er ikke noe problem. 

I dag går vi motsatt vei av det vi pleier, og kommer ganske snart opp på det vakre hyttetunet som ligger oppe på en høyde. Jeg er jo den som gjerne slår av en prat med folk jeg møter, og i dag er ikke noe unntak. Eieren av hytta er ute og holder på med ved, og jeg må bare fortelle ham at jeg synes det er så fint her oppe. 
Han forteller at det var ei hytte her allerede før første verdenskrig. Den gangen var det flott utsikt herfra, han fortalte at man kunne se Solbergvannet fra hytta. Siden den gang har furutrærne vokst seg store og ligger som en krans rundt de velstelte hyttene.

Det tar ikke lange tiden å gå til Goliaten denne veien, og snart ser vi hytta og vannet. 
Det er mye folk her denne dagen, og folk sitter foran hytta og nede ved vannet. Noen mannfolk holder på med ved her også, det er tydelig at høstens ved skal gjøres klar. 
Etter at jeg er kommet hjem, leser jeg at det har vært innbrudd her oppe, og at det er blitt stjålet motorsag, hjelm, bensin og ulike verktøy fra hytta. Det er virkelig synd at noen gjør slikt. 

Nede ved vannet er det også slått opp telt, og enda lenger bort, i retning Tverråsvannet, er det noen som har satt opp hengekøyer. Vi vil også ta med hengekøyene hit en gang, det er mange flotte plasser ved vannet, men vi vil nok velge å slå oss ned her når det ikke er så mye folk her. 

Vi finne en plass ved vannet, og tar lunchen her. Også her er isen smeltet langs land.

Etter en halv time går vi videre, langs Tverråsvannet. Her er det mer snø, stien går i et terreng der det er mye skygge. Men det er folk som har gått før oss, og det er ikke noe problem å komme seg gjennom disse partiene. 

Snart er vi tilbake ved Gravningen, og vi går innom leirplassen vår. Da vi var her for tre dager siden, var det snø rundt bålplassen vår. Nå er nesten all snøen borte! 

Vil legger tilbaketuren nedom Nerdammen, og drømmer om deilige sommerdager med bading her. Det er ikke lenge til! Jeg er så glad for at vi har så flotte turområder like i nærheten. Vi kan gå hit hjemmefra, da tar det rundt en time å komme opp til Nerdammen, men med bil tar det ikke mange minuttene. 
Jeg tar et siste bilde av Nerdammen før vi går tilbake til bilen.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg