På jakt etter nordlyset

Lørdag kveld sitter jeg hjemme uvitende om hva som skjer på kveldshimmelen. Turkise og grønne flammelignene bølger fargerlegger den mørke himmelen. Jeg har sett nordlys bare en gang tidligere, og vil svært gjerne se det igjen.

Så i kveld, søndag, setter vi kursen mot Nerdammen. Kanskje, kanskje skjer det også i kveld.

Det er kaldt, seks kuldegrader, men vi er godt kledd. Det er delvis skyet vær, dette er vel ikke helt ideelt med tanke på nordlys, men vi gir det et forsøk. Ser vi ikke nordlyset, vil vi i alle fall kunne nyte en magisk måneskinnskveld!

Det er så lyst at vi kan gå uten lykt, men bildene blir ikke gode. Det ser mye mørkere ut på bildene.
Jeg slår derfor på hodelykten slik at bildene jeg tar blir tydeligere.

Damhytta må fotograferes. Tenk å sitte inne her og se ut i mørket? Snakk om å kunne se nordlyset fra orkesterplass!
Vel, vi ser ikke noe nordlys, så det er bare å gå innover. Det er for kaldt å stå stille her.

Vi går tilbake over demningen, og vil så gå langs vannet, i retning Mellomdammen.

Jeg tar et bilde av vannet før vi går videre.
Tenk så fint det hadde vært å gå på skøyter her dersom det ikke hadde kommet noe snø!
Men uansett, isen må være tykk nok. Vi tar ikke sjansen på å gå på den nå.

Det er både is og snø på bakken, men Bjørn har kjørt løypemaskinen her, underlaget er hardpakket, og det går fint å gå her. Der det er mye is, går vi bare utenfor traseen.

Her, nedenfor disse steinene, er badeplassen vår. Ikke særlig fristende å lage hull isen og hoppe uti nå. Men med en varm badstue like ved vannkanten, ville jeg ha vurdert det!

Vi fortsetter vår jakt på nordlyset, men vi ser ikke annet enn en planet, månen og Karlsvogna.

Men månen er magisk, den også! Med min telefon får jeg ikke tatt de helt spektakulære månebildene, men månen er iallfall veldig flott i virkeligheten!

Vi skjønner etter hvert at det ikke blir noe nordlys på oss denne kvelden, og går tilbake til bilen.

En måneskinnstur i mørket er noe jeg kan anbefale. Det er veldig stemningsfullt, både til fots og på ski. Jeg har tidligere gått skitur med hodelykt, og det er også helt fantastisk!

Nå håper jeg bare at jeg i morgen ikke ser bilder av et fantastisk nordlys observert søndag kveld etter klokka 22….

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg