En kveldstur med Nerdammen som utgangspunkt.

28.04.20. 
En liten biltur fra Solbergelva, opp til parkeringsplassen ved Nerdammen, og vi er midt i det flotteste turterreng! Er så heldig å ha slike turmuligheter omtrent rett utenfor stuedøra! Kan jo gå hjemmefra også, det er rundt 4,5 km til parkeringsplassen, men da blir det liten tid til tur der oppe dersom vi går dit etter jobb. 

Vi går først til Gravningen. Isen har gått nå, og trærne og himmelen speiles i vannflaten. Vi ser et andepar på vannet, jeg kaster litt brød ut til dem, men de kommer ikke mot oss. I stedet letter de og slår seg ned lenger unna. De er tydeligvis ikke like tamme som dem nede ved Drammenselva. 

Det er så fredelig her! 
Det ligger flere hytter rundt Gravningen, og jeg tenker at denne røde hytta har en flott beliggenhet. 

Vi har bestemt oss for å gå en rundtur innom vann i nærheten, og neste vann blir derfor Marivann. Når vi kommer dit, har det begynt å hagle, og små hvite korn legger seg på stien. Vannet ligger der så vakkert og er klart til å ta imot andefamilier. Foreløpig ser vi bare ett andepar også her. Heller ikke de vil ha noe av brødet mitt denne gangen. 

Det er flere hytter også her. Rett ved vannet er det en fin plass. Her er det husker for barna på et koselig hyttetun.  Litt av en drømmeplass! Skulle gjerne ha hatt en hytte her, jeg! 

Vi går videre, forbi en hytte som var til slags for en stund siden. Vi ser det er folk der nå, og jeg kan tenke meg det er de nye eierne som riktig nyter hyttelivet og storkoser seg i sitt mye paradis. 

Neste vann vi kommer til, er Lille Marivann. Også dette vannet ligger så stille og fredelig denne kvelden, omgitt av myrer og noen hytter. Selja har fortatt sIne gåsunger i behold. 

Her oppe er ikke løvtrærne grønne ennå, og når vi ser oss rundt, på den brune myra, tenker vi at dette kan være et høstlansskap like så godt som et vårlandskap. Det minner meg om det landskapet vi går gjennom om høsten når vi skal på jakt. Det vil si, det er Trond som skal på jakt, jeg er bare med. Men denne gangen er det heldigvis et vårlandskap, og vi er nå midt i den beste årstiden. 

Nå er vi ikke langt fra Nerdammen, og etter et par minutter er vi der. 
Vi går ned til badeplassen vår, men det frister ikke med et bad i kveld. Det er for kaldt til det, men det er like vakkert her som på den beste sommerdag. 

På vei mot parkeringsplassen, går vi forbi nok et vakkert hyttetun. Her er det et anneks som jeg svært gjerne skulle ha hatt på hytta vår på Skrim. Jeg har en sønn som er murer, så dersom jeg finner steiner som egner seg, er det jo en mulighet. 

Jeg pleier ikke å ta bilde av hyttene eller anneksene til folk slik jeg har gjort denne gangen, men jeg håper eierne ikke har noe imot det. 
Dagens siste bilde tar jeg ved enden av vannet. Vakkert og stemningsfullt. 

Et slikt turterreng har vi altså like overfor Solbergelva. Anbefales på det sterkeste! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg