Brødbakst, corona og lerkekongler

14.03.20

Fra dagens tur langs Herstrømsbukta

Der er lørdag, jeg våkner klokken seks og står like godt opp. Frisk og opplagt, klar for en deilig fridag. 
Etter frokost setter jeg en brøddeig. Det smaker alltid godt med nybakt brød. Legger til tre bilder, jeg – brød i tre akter!

Det er en nydelig morgen, jeg tar en kopp kaffe på terrassen, men det er fortsattt for kaldt til at terrasselivet frister mer enn den tiden det tar å drikke en kaffekopp. 

Jeg sjekker vårtegnene på terrassen før jeg går inn igjen- gressløk og tulipaner er på vei! 

Så snart brødene er stekt, gjør jeg meg klar for dagens tur. Trond har dratt for å gå på ski, jeg tar på joggesko. Trenger jo ikke å oppsøke snøen jeg som elsker våren! 

Det er så delig å gå ute nå, høre alle fuglene, se på all blåveisen, bare nyte livet. 

Jeg stikker innom kirkegården med påskeliljer og nytt lys.  Må skape litt vårstemning her også! 

Som følge av coronapandemien er alle kirker stengt. Begravelser, bryllup og barnedåper blir avlyst /utsatt. Dette til stor fortvilelse for alle som blir berørt. 

Turen videre går langs Drammenselva. Endene og svanene nyter det fine vårværet, de også. 

Mjøndalsbroa er et yndet fotoobjekt, ikke minst for meg. Vel, jeg snur her og legger turen innom Mjøndalen. Snart ser jeg en stor samling duer som ikke har fått med seg rådene om å holde avstand. 

Coronaviruset spres stadig, de første dødsfallene er kommet også i Norge. Skolene er stengt, det samme er barnehager. Lærerne gjør en flott innsats med å lage kreative  undervisningsopplegg med oppgaver barna skal gjøre hjemme. Foreldrene får store utfordringer, de må være hjemme med barna. Ikke lett for min svigerdatter å ha hjemmekontor med en ettåring og femåring i huset. Foreldre er også oppfordret til ikke å la barna leke med andre barn., de skal helst ikke oppholde seg sammen med besteforeldre. Grenser stenges, ferieturer avlyses. Er redd dette kan vare lenge. 

På vei hjem legger jeg turen innom Fallagsøya. Alltid fint der, synes jeg. 

Jeg tenker det er en bitteliten sjanse for at jeg vil finne de første hvitveisene her, men denne gangen er jeg nok for optimistisk. Må nok smøre meg med tålmodighet. 
 

Ved Herstrømsbukta må jeg ta en titt på lerketrærne. Lerketreet er det eneste treet som får nye nåler hvert år. Konglene er svært dekorative. 

Nå er jeg snart hjemme igjen. 13,5 km på dagens tur og noen nye kongler til naturbuketten min. Kjekt  med en bukett som ikke visner. Har hatt min i tre år snart, jeg! 

Har kjøpt noen roser også, da! 

Da gjenstår bare å ønske deg en god helg! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg