Ut i naturen og opp i trærne

02.02.2020

Det er søndag, og vi gleder oss til å hente Leon som skal være med oss på tur i dag. Sist gang ble det tur til Knabben på oss alle, men nå er det kommet snø i høyden, så vi legger turen til Stensethøya. 
Det er fem plussgrader, men det blåser ganske mye når vi parkerer bilen ved kirken. Heldigvis er det mye lunere i den lille skogen på Stensethøya. Leon går rett ned til vannet, og kaster en pinne uti. Henter en ny pinne og forsøker å få tak i den første pinnen igjen- og det klarer han. Det er rart hvilken tiltrekningskraft vann har på barn, og på voksne også. Nye pinner blir kastet uti og fanget igjen enda en gang. 

Snart er det klatring på agendaen. Tenker det er flott at unger får mulighet til å klatre i trær. Det gir god motorisk trening, samt en fin opplevelse av mestring, og jeg tenker det er riktig å gi dem fysiske utfordringer.  

Morsomt er det også at bestemor prøver seg! 

Snart er det tid for en liten spisepause. I dag er det kakao og boller. Vi har med brød også, men det er til endene. 

Endene, ja, hvor er de? Ikke langt unna er det masser av ender og svaner, men her er det langt fredeligere. Godt det da Leon ikke liker de innpåslitne svanene så godt. Jeg er skeptisk, jeg også, når de kommer mot oss og blir svært så nærgående. Vel, her er det ikke svaner, men etter en stund kommer et par ender svømmende mot oss. 

Leon finner frem brødet og kaster små biter uti vannet. 
 

Nå er det tid for konglekasting. Hvem kaster lengst? 
Først må vi finne kongler, og jeg benytter selvsagt anledningen til å legge inn en liten leksjon om furutrær og furukongler. Ja, orekongler også. 

Konglekasting er populært, og vi kaster selvsagt ut i vannet. Leon starter med jentekast, men bestefar oppfordrer til guttekast. Sikkert smart, det. Jeg har alltid brukt jentekast og klarte aldri kravet til liten ball da jeg skulle ta idrettsmerket. Klarte ikke stor ball, heller, men jeg klarte fint å støte kule, så da fikk jeg idrettsmerket allikevel. 
 

Eter tre timer forlater vi Stensethøya vel vitende om at  vi skal tilbake hit. Et flott sted å tilbringe noen timer en søndag i sol og fint vær. 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg