Torsdagstur på Støle – på jakt etter den forsvunnede stien!

17.09.20.

Det er torsdag, og jeg drar til hytta. Det er det som er så fint med å være AFP-pensjonist, nå kan jeg gjøre akkurat det jeg vil! Jeg tar meg god tid på kjøpesenteret, kjøper mat, rødvin og oransje lys som jeg tar med meg til hytta.

Etter å ha pakket ut, er jeg klar for dagens tur. Jeg går først til Ivarsbu, og på veien dit går jeg forbi den nye demningen. De har holdt på med den hele sommer, men nå er de ferdig. Den er blitt riktig så fin!

Det er lagt en ny trasé opp til veien som går langs Lille Stølevann, og jeg er den første som går der! Den gamle demningen er fjernet, så nå kan vi bare vente på at vannet fylles opp igjen. 

Som alltid må jeg ta et bilde eller to – eller tre! – ved Ivarsbu. Det er ingen på turisthytta ii dag, men det kommer vel noen i helgen. Det er jo en fantastisk plass!  

Jeg går litt tilbake, og i svingen tar jeg den blåmerkede stien opp til Høgstøle. Den er ganske bratt og steinete, etter hvert flater den ut, og etter knappe ti minutter er jeg på toppen! 

Når jeg er oppe, kan jeg jo følge den blåmerkede stien til Høgstøle. Men jeg velger å gå , litt tilbake igjen og tar en sti som da går til høyre. Jeg har gått her tre ganger tidligere, men jeg har aldri funnet stien som tar meg helt til Høgstøle. Den stopper bare helt plutselig. Kanskje lykkes jeg i dag? 

Det går greit helt til jeg kommer til en myr der det også er to små tjern. Før jeg går videre, tar jeg en avstikker ut på pynten for å nyte utsikten over Lille og Store Stølevann. Det er bare så vakkert! 

Lille Stølevann med hyttefeltene Seterknatten og Fjellseterlia i bakgrunnen.
Store Stølevann
Store Stølevann
Skrimfjella med Styggemann til venstre

Jeg går tilbake til myra, må ta et bilde av de to små tjernene med Rønseterknatten og deler av Skrimfjella i bakgrunnen. Tar også med et bilde med vakre høstfarger. 

Da er det tilbake til stien. Jeg finner den igjen, men så plutselig er den borte! Det er rett nok satt opp noen steinrøyser, men noen sti er det ikke. På kartet på Geoviewer er den merket av, den grønne markøren viser at jeg er rett på stien, men noen sti kan i alle fall ikke jeg se. Den er rett og slutt forsvunnet- borte vekk! 

Dette er altså det fjerde forsøket jeg gjør, men nå gir jeg opp og legger i vei mot Høgstøle. Det er et flott turterreng, og det går fint å gå her selv om det ikke er noe sti. 
På vei mot toppen går jeg forbi flere vakre tjern, tar med et bilde av ett av dem. 

Snart er jeg oppe på toppen, og som vanlig er utsikten fantastisk. Jeg ser Skrimfjellene, Gaustatoppen, Blefjell, Jonsknuten, Norefjell, Kongsberg, Hokksund, i retning Drammen, Oslofjorden og deler av hyttefeltene på Skrim. 

Gaustadtoppen
Jonsknuten

Det blåser her oppe, så jeg går ned igjen ganske fort. Nå tar jeg raskeste vei tilbake til hytta, tar skiløypetraseen ned igjen til Lille Stølevann. Det er flere vakre tjern også her. 

Turen er på rundt 6 kilometer. Anbefaler turen- flott natur og fint terreng å gå i, både på og utenfor stien! 

Avslutter med noen stemningsbilder fra hytta. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg