Sommerens ferietur – dag 4, Mosjøen – Sandnessjøen

Det er gått noen dager siden forrige oppdatering, men det skyldes at jeg ikke har hatt flere GB igjen og at jeg har befunnet meg på steder uten tilgang på Wifi. 

28.07.20

Det er tirsdag, vi nyter en fantastisk god frokost på hotellet og beklager å måtte forlate Fru Haugans hotell. Skulle gjerne ha vært flere dager her!  Men vi skal videre, været er kjempefint, og vi satser på en natt eller to i telt. 

Vi setter kursen mot Sandnessjøen, og kjører langs Vefsnfjorden. Det er vakkert her, og vi kjører også gjennom flere tunneler. 

Vi kjører over den flotte Helgelandsbroa. Den er 1065 meter lang, og den åpnet i 1991. Et imponerende byggverk! 

Vi sikter oss inn på en campingplass i nærheten av Tjøtta. Denne faller ikke helt i smak, og vi kjører i retning Sandnessjøen igjen. Vi prøver Sandnessjøen camping, ser at det er flere telt på et jorde. Det frister ikke noe særlig, det heller, men på den annen side har vi bestemt oss for å være i nærheten av fjellkjeden De syv søstre, og vi bestemmer oss for å sjekke litt nærmere.

Vi går inn i resepsjonen og spør etter teltplass. Eieren, en veldig hyggelig mann, sier han har flere muligheter dersom vi ikke trenger å ha bilen rett ved siden av teltet. Det trenger jo ikke vi! 
Han viser oss i hvilken retning vi kan gå, og vi finner verdens beste teltplass bare førti-femti meter fra der vi parkerer bilen. Vi er heldige som er så tidlig ute- vi kan velge fritt blant plassene, og får derfor den beste plassen. Fra teltet ser vi rett ut i fjorden, en praktfull utsikt. 

Vi slår opp teltet, setter på kokeapparatet slik at vi kan lage kaffe, og inntar dagens lunch. 

Jeg sjekker himmelretningene litt nøyere enn det jeg gjorde på Inderøya, og finner ut at vi mest sannsynlig vil oppleve solnedgangen her dersom været holder seg like fint som det det er nå. 

Det er fortsatt tidlig på dagen, og vi kjører mot De syv søstre. De er ruvende og majestetiske, og jeg tenker på Thore, en kollega av meg, som bare for noen dager siden gikk fra søster til søster. Det var litt av en tur! Vi er ikke så verst spreke, vi heller, men vi har ikke noen planer om en slik tur. Vi er fornøyd om vi går opp på en av toppene. 
Jeg skriver vi, men jeg burde vel skrive Trond. For å våre ærlig, har ikke jeg lyst på noen topptur i det hele tatt, men jeg vet at Trond har veldig lyst. Jeg ser for meg et blodlslit, å gå omtrent rett oppover, det ser ut som om det er svært bratt, ja det er ikke fristende i det hele tatt, synes jeg. 

Vi kommer til den første parkeringsplassen som er utgangspunkt for tur opp i fjellene, men den er full. Vi drar til den neste, den er også er full, og sånn fortsetter det. Helt greit, tenker jeg. Det blir derfor ikke noen fjelltur på oss i dag, og vi drar til Sandnessjøen for å kjøpe litt mat. Vi handler inn til middag, kjøper også litt frukt og snacks til ikveld. 

Tilbake på campingplassen nyter vi ettermiddagssolen, og etter hvert lager vi middag. En stor kontrast – vi går fra gourmetmiddager til en langt enklere, men god middag. 

Kvelden nærmer seg, og jeg skjønner at vi vil få med oss solnedgangen. Det kommer til å bli fint! 

Flere telt kommer etter hvert, men dessverre må de ta til takke med mindre attraktive plasser. De beundrer plassen vår, det er vel et par plasser til utpå odden som har omtrent samme utsikt som oss. Vi er klar over at vi er kjempeheldige, og bestemmer oss for å ta to netter her. Har en mistanke om at Trond tenker at vi da skal stå tidlig opp og kapre en viss parkeringsplass…… 

Vi har utsikt mot Dønna, og ser Dønnamannen liggende i horisonten. Jeg synes det ser lettere ut å gå der, og setter Trond på ideen. Kanskje vi kan gå der i stedet? Men også dette er beskrevet som en krevende tur, estimert til fem timer, og da er jeg jo like langt…

Dønnamannen

Kvelden kommer, og med den kommer også den solnedgangen vi har sett frem til. Det er ikke midnattssol her, sola går ned kvart på elleve. For å oppleve midnattssola, må vi krysse polarsirkelen, og der er er det midnattssol fra 12.juni til 1.juli. På Nordkapp er det midnattssol fra 14.mai til 29.juli. Vi har opplevd midnattssola i Nord-Norge tidligere, så det er helt greit om vi ikke opplever det denne gangen. 

Vi tar mange bilder, det blir jo bare vakrere og vakrere. Rundt midnatt tar vi kvelden, legger oss i teltet og håper på en god natts søvn. God natt! 

Må ta med et bilde til. Hver gang vi er på ferietur, tar jeg med meg lys og duk og sånne ting. Synes det er så koselig! ?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg