Solbergelva – ta bilen eller gå?

18.09.19

Den siste tiden har jeg jobbet svært mye, og det har vært lite tid til trening – med unntak av soppturer i helgen. Jeg går eller sykler til jobb, og drar hjemmefra rundt klokka syv. Bruker rundt 25 minutter når jeg går og noe mindre når jeg sykler. Jeg tar snarveier når jeg går, og da er distansen på ca 2,5 km. Det er den dobbelte når jeg sykler. 

Jeg liker best å gå til jobb. Da går jeg og tenker på alt og ingenting, jeg nyter den friske luften, og er jeg veldig heldig, ser jeg et ekorn eller et rådyr. Jeg nyter soloppganger og naturen rundt meg. Helt herlig! 

Det blir jo litt trening, det da, men det er ikke nok, synes jeg. Siden sist har jeg kjøpt ny treningsklokke. Hadde Fitbit tidligere, men nå har jeg kjøpt Polar der jeg kan slå på GPS’en på selve klokka uten å måtte gå via mobilen. Aberet med denne klokka er at den er ganske komplisert, og jeg er ikke den beste på å lese bruksanvisninger! Heller tvert om….

Som regel er jeg hjemme igjen rundt fire – halv fem, men de siste dagene har jeg ikke vært hjemme før rundt seks, og da har det vært fristende bare å sette seg ned og slappe av. 

I dag er jeg hjemme kvart over fem, dro tidligere fra jobb i dag siden jeg skal på møte om kvelden. Tenker å ta bilen, men så bestemmer jeg meg for å gå i stedet. 

Møtet begynner klokka syv, så jeg drar hjemmefra klokka seks. Er så glad for at jeg bestemte meg for å gå. Det er jo så godt å være ute! Går først gjennom skogen, og etter hvert ned på veien med asfalt som underlag. Liker ikke det så godt, men der har jeg ikke noe valg. Når jeg kommer ned til elva, må jeg ta noen bilder. Synes det alltid er vakkert der, i sol, regn eller tåke. 

Jeg går over broa, tar et bilde derfra og går en liten strekning langs Drammenselva. 

Her er det en gangvei langs elva, fra bro til bro, og her er det som regel mange ender og svaner, men i dag er det ingen å se.

Jeg forlater gangveien og går inn mot sentrum. Ser jeg har feilberegnet litt, begynner å bli redd jeg kommer for sent til møtet, og velger å gå det jeg tror er en snarvei. Men dette viser seg å være en vei som ender i ingenting med hager på alle kanter. Søren også, klokka går! I en hage er det to menn som jobber, og jeg spør om jeg kan være så snill å gå gjennom hagen deres. Forteller at jeg har dårlig tid og har gått feil. De smiler og sier det er klart jeg kan gå gjennom hagen deres. De sier jdet er mange som gjør det, men de har ikke tidligere opplevd at noen har spurt først! 

Jeg takker og kommer meg inn på den veien jeg trodde jeg hadde valgt i utgangspunktet. Klokka 18.58 er jeg fremme. Bra! Jeg er nemlig den som hater å komme for sent. 

Møtet varer litt over en time, og jeg er fornøyd med meg selv når jeg takker nei til å sitte på med andre hjem igjen. 

Det er blitt langt mørkere nå, og jeg håper jeg rekker ned til elva før det er helt mørkt. Solnedgangen er over, men jeg håper det kan være fint allikevel. 

Stemningsfullt og vakkert, synes jeg.

Tar et bilde mot Stenseth også, og det gir et langt mer urbant uttrykk. Vakkert det også! 

Jeg krysser broa igjen og går innom kirkegården. Har tatt med lys og tenner lys på graven til svigerforeldrene mine. 

Synes det er hyggelig tenne lys på graven deres. Skulle ønske jeg hadde pappas gravsted i nærheten også, men han er gravlagt et helt annet sted. 

Tar med meg et stemningsbilde av kirken også før jeg går videre.,

 Jeg velger å gå bilveien hjemover, har ikke lyst til å gå i skogen nå som det er så mørkt. Ganske tåpelig egentlig, men slik er det bare.

Etter en time er jeg hjemme igjen. Til sammen har jeg gått to timer, og jeg har gått rundt 10,5 km. Godt fornøyd med det! Glad jeg valgte å gå i stedet for å ta bilen! Tror jeg går neste gang jeg skal på møte også – men vil da gå litt tidligere. 

Nå er det på tide å tenke på senga! God natt! 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg