Skrim – kveldstur til Ivarsbu

20.07.19. 

Etter noen dager med fisketur og turorientering, passet det bra med en kveldstur til Ivarsbu. Det er ikke lange turen for oss som har hytte ved Lille Stølevann, men det er en tur med flotte naturopplevelser. 

Stien langs Lille Stølevann har alltid vært en av mine favoritter. Ikke helt riktig å kalle den en sti, den er mer en slags vei, en kjerrevei. Sti eller ikke, vakker er den i alle fall. Vi har fjellet på den ene siden og vannet på den andre. Det er skikkelig frodig her, vekstforholdene er gode, og vi finner ofte hegg i blomst allerede i påskeferien. Blåveis og liljekonvall hører også med til vårblomstene vi finner her. I dag fant vi nyperoser og skogstorknebb, og i vannet var det nøkkeroser.

 

 

Men det var ikke blomster vi skulle se på i dag, vi skulle prøve fiskelykken igjen. For et par dager siden var vi på fisketur, og vi fikk både ørret og abbor. Det er kjempegøy å få fisk, men det er svært vanskelig å befri dem fra kroken i de tilfellene der vi skal kaste dem uti igjen. For ikke å snakke om å drepe dem!  Jeg pleier å overlate det til mannen min, men sist gang måtte jeg gjøre det selv. Fisken sprellet som bare det, og jeg, ikke så lite redd heller, syntes dette var skikkelig vrient. Men jeg lyktes til slutt. Søsteren min angret på at hun ikke filmen seansen – hun syntes det så veldig komisk ut! 

I dag måtte jeg også sette mark på kroken, og marken spreller jo like mye som fisken. Synes egentlig litt synd på marken, vi behandler den jo ganske dårlig. Stakkars mark! 

Men ei ekte fiskerjente takler dette, og det gjorde jeg også. Det ble en del kast, jeg mistet to mark, men fikk ikke noe fisk. Søsteren min fisket med sluk, fikk en på kroken, men mistet den da hun skulle ta den opp. Like greit egentlig, da slapp vi å drepe den. 

Men turen var på ingen måte mislykket. Det var jo en kveldstur, og vi fikk med oss en fantastisk fin solnedgang. Solnedganger er alltid flotte på Støle, sommer som vinter. 

Må ta med en selfie også! Det er fort en del knott ved vannet på denne tiden av året, og da er det kjekt med et lite knotteslør. 

Har også lyst til komme med litt reklame for Ivarsbu. Det er en turisthytte med fantastisk flott beliggenhet ved Store Stølevann. Det er Larvik og Omegns turistforening som drifter hytta. Den er en ubetjent hytte, og den er et veldig godt utgangspunkt for turer både sommer og vinter. 

En fin bålplass ved hyttene 
Beliggenheten kunne ikke ha vært stort bedre. 

Klokka var blitt over ti, og det var på tide å gå tilbake til hytta. Det var nå damp over vannet noen steder, og det skaper en helt spesiell stemning. 

 

 

På vei hjem møtte vi også denne skapningen, han ville bare hilse på oss og ønske oss en god kveld. 

Tilbake på hytta ventet bålpanna, og der satt vi til over midnatt. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg