Sitte inne og sløve i gråværet – eller gå tur?

21.01.21

Dette er en av de sløve dagene, det kan i alle fall lett bli det.  Det er mye fristende sport på TV, og ute er det grått, bare grått. Det er to plussgrader, snøen smelter, og det er jo bra! Men det er altså helt grått, og det er så fristende bare å bli sittende inne. 

Men jeg vet at jeg egentlig ikke liker sløvedager, og når klokka nærmer seg tolv, tar jeg på meg treningstøyet og legger i vei. Planen er å ta en av mine morgenruter, og jeg går først i retning Solbergveien.  

Snart kommer jeg til en vakker busk som står der helt alene tett inntil fortauet. Må bare fotografere den, og tenker den er mye finere nå enn det den vil være med grønt løv på. 

Ved parkeringsplassen i Solbergveien tar jeg til venstre og tenker å følge lysløypa til Solbergmoen. Snøen er bløt, det suger litt, men det går helt greit å gå her. 

Det skjer ofte at veien blir til mens jeg går. Planen var altså å gå mot Solbergmoen, men når jeg nærmer meg stien som går mot Dragomsteinen og Knabben, bestemmer jeg meg for å gå til Dragomsteinen for deretter å ta stien gjennom Hundremeterskogen og ned til lysløypa igjen. Det er Bjørg som kaller den Hundremeterskogen, vet ikke om den heter det, men for meg gjør den det. 

Men når jeg først har kommet til Dragomsteinen, kan jeg like godt gå opp til Knabben. 
Det er bratt oppover her, det er bløtt, og det blir derfor tyngre enn det det er til vanlig. 
Noen steder er det ganske glatt, og det er godt å ha tauet i det bratteste partiet. 

Flere steder henger istappene nedover fjellsiden, og snart kan jeg skimte Knabben langt der oppe. Men det er enda et stykke igjen. 

Jeg kommer opp til det flate partiet før den siste oppstigningen, og nå føler jeg at jeg er oppe. Det gjør jeg alltid når jeg kommer hit. 

Resten går lekende lett, og snart er jeg på toppen. Kan ikle akkurat skryte av utsikten i dag, men det er herlig å være oppe uansett. 

Jeg skriver meg inn i boka, dette er tur nummer 22 til Knabben i 2021, og det er jeg godt fornøyd med! Satte som mål i begynnelsen av januar at jeg skulle gå minst 30 turer til Knabben dette året. Tror nok jeg kan sette meg et nytt mål her. Kanskje jeg skal sette meg som mål å gå hit 150 ganger i løpet av året? 
Det er et spenstig mål, tatt i betraktning at jeg snart begynner hyttesesongen, og om sommeren er jeg borte i flere uker. Men jeg går for det allikevel, jeg må jo ha noe å strekke meg etter! 

Det er på tide å sette kursen hjemover igjen. Nedover går det fortere, men det er ikke helt enkelt å gå nedover her. Det er ikke lett å få feste, og jeg holder på å falle et par ganger. 
 

Når jeg kommer til Dragomsteinen, velger jeg å gå Hundremeterskogen til Bjørg ned til lysløypa. Har aldri gått her tidligere, og har lyst til å se hvordan det er å gå denne veien. Ser fort at det ikke er så bratt her, det er en del lengre for meg, men ser at dette kan være et fint alternativ allikevel. Det er vakkert her også, inne i granskogen med et bjørketre her og der. 

Vel hjemme igjen er jeg veldig godt fornøyd med at jeg klarte å motstå fristelsen – sløvedager er ikke noe for meg. 
Ser kommende uke er en uke med varmegrader, det er bra. Håper på litt sol også! 
Uansett – er klar for nok en aktiv uke! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg