På jakt etter fargeklatter

Helgens utfordring er å finne fargeklatter i naturen.
Jeg må jo ta meg en tur ut for å se om jeg finner noen fargeklatter. Jeg har ikke store forhåpninger, og tror vel at det meste er grått, brunt eller grønt.

Det er også de fargene jeg møter på min vei inn i skogen. Selvsagt hvitt også!

Furunålene har en olivengrønn farge.

Det samme gjelder for einernålene. Ingen blå einerbær å se, heller.

Grannålene har også den samme grønnfargen.

En furustamme er litt mer spennnende. Veldig spennende, når jeg ser ordentlig etter. Her det det brunfarger i ulike nyanser, litt grått og også noe lysegrønn lav.

Bjørkestammer er favorittstammen min. Veldig dekorative i alle årstider, synes jeg. Men dessverre, ikke noen fargeklatt dette, heller.

Her kommer nok en stamme. Er litt usikker på hva slags tre dette er, men tror det kan være hegg.

Dette er også en stamme, fortsatt står den der høy, rank og fin, men det tar vel ikke altfor lang tid før den brekker og havner på bakken. Det er nok mange småkryp som nyter livet på dette stammehotellet. Her er det både mat og husly!

På bakken finner jeg en liten kvist med lav på, en dekorativ liten sak i grått og lys oliven.

Blåbærlyng ser jeg også på min tur mot Knabben. Ingen blåbær selvsagt, bare grønne stilker.

Den lille kassa på Knabben passer godt inn i landskapet, brunfargene finner jeg også i furustammen ved siden av.

Da gjenstår kun utsikten. Kanskje den er fargerik?

Nei, ikke denne dagen!

Fargeklatter trenger egentlig ikke være det vi tenker på som knallfarger. Jeg synes naturen er fin i alle årstider, jeg. Det er jo det som er så fint og fascinerende, at det er ulike farger i de ulike årstidene. Nå er det olivengrønt, grått og brunt som gjelder, etter hvert kommer også knallfargene i form av hestehover og blåveis. Sommeren kommer med rødkløver, smørblomster og blåklokker, høsten med sine fargerike sopper og flotte høstfarger, og så kommer vinteren igjen. Heldige er vi som bor i Norge og får oppleve dette!

Jeg avslutter denne bloggposten med en furustamme med kvae på. Den er dagens fargeklatt! Veldig fin, synes jeg!

8 kommentarer
    1. Farge er farge. Grønt er nydelig. Jeg var også på leting etter fargeklatt i vinterlandskapet pga utfordring fra Utifriluft. Fant en i går som jeg skrev litt om, og publiserer i kveld.

    2. Veldig fin fargeklatt – og skiltet med Knabben har jo et fargerikt hjerte…. så – tusen takk for at du tok utfordringa – du jobba skikkelig for et flott resultat <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg