Og treningen- hvordan går det med den?

24.03.20. 

I januar satte jeg meg som mål at skulle ha to harde treningsøkter i uka, til Nerdammen eller Knabben. Vel, hvordan har det gått?
Skrev også at jeg var ganske så målbevisst…

Vel, det har ikke blitt slik jeg tenkte, har ikke vært flink til å følge min egen målsetting. Men jeg har vært i aktivitet, har gått tildels lange turer, og har et snitt på rundt 15 000 skritt om dagen. 
Sist uke tok jeg et par joggeturer, det er jo bart og fint nå, så jeg tenkte det skulle bli bra. Fant ut at jeg var i overraskende god form, løp over 3 km og med bra fart også. Men etterpå, særlig etter tur nummer to, fikk jeg smerter i kneet. Akkurat som om det var noe veldig stramt over kneet.Tror derfor jeg lar joggingen være. Skal jeg trene, i tillegg til å gå tur, får jeg heller gå til Nerdammen. Å gå raskt oppover fra bom til bom gir god trening. 

23 minutter 20 sekunder er bestenotering fra januar. 

I dag, etter jobb, bestemmer jeg meg for å gå til Nerdammen igjen. Lenge siden sist, nå. Jeg er også spent på å se om det er bart i skogen og hvor mye snø det er igjen ved Nerdammen. Håper all snøen forsvinner slik at det blir fine turforhold i Finnemarka i påsken. Vi fikk jo vite i dag at hytteforbudt skal gjelde til over påske, så for oss blir det derfor hjemmepåske. Godt at vi har så flott turterreng i nærmiljøet! 

Det er fint og bart på veien til Nerdammen nå, og stavene tar godt tak. Jeg var i utgangspunktet ikke innstilt på å gå med høy intensitet i dag siden det var første gang på lenge, men du vet hvordan jeg er- konkurranseinstinktet er der med en gang, og jeg setter i gang klokka for å sjekke både tid, km og puls. Typisk meg! 

Det går fort oppover, og jeg merker at jeg ikke blir så sliten som det jeg har vært tidligere. Det er ikke samme pesing som det har vært tidligere, og jeg tenker det kanskje er fordi jeg ikke går så fort som det jeg har gjort tidligere. Men det viser seg at det går fort, og oppe ved bommen kan jeg konstatere at jeg har ny bestenotering igjen: 

22 minutter 40 sekunder
Kjempebra, synes jeg! 

Overraskende også, akkurat som med joggingen. Trodde ikke jeg var i så god form, men det er tydelig at det å gå tur også gir god treningseffekt. 
Det er så fint å være ved Nerdammen igjen. Er så glad i turterrenget her oppe, og gleder meg veldig til at all snøen forsvinner. Gleder meg til isen er borte og endene kommer. 

Vender jeg blikket mot vest, er himmelen fin nå mot kvelden. 

 

Som du ser av bildene, er det fortsatt snø og is her oppe. Det er to varmegrader her denne kvelden, og dersom det snart blir varmegrader også om natten, vil nok isen og snøen forsvinne fort. Det er fortsatt to uker igjen til påske, så det er gode muligheter for at det kan bli flotte turer i skogen her. 

Nå er det på tide å vende nesen hjemover. Siden det kun er oppoverbakker på veien opp hit, er det nedoverbakker på veien hjem igjen etter at bommen er passert. 

Det er tydelig at dagene er blitt mye lengre, og vi rekker fint ned til bilen nå uten å brukte lykt. Rundt kvart over syv er vi nede ved bilen igjen. 

Det er godt å komme seg ut på ettermiddagen, synes jeg, men det er også fristende å bare sitte inne etter en lang arbeidsdag. Men ett er i alle fall sikkert: jeg angrer aldri de gangene jeg kommer meg ut! Og jeg er alltid veldig godt fornøyd når jeg passerer bommen ved den første parkeringsplassen ved Nerdammen! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg