Kors på gravplasser og skolegudstjenester.

Human-Etisk forbund i Hamar ønsker at kors skal fjernes på monumenter og bygg på gravplassene i Hamar, Løten og Stange. De ønsker livssynsnøytrale gravplasser.
Jeg synes dette er helt utrolig. Dersom det er støtende for humanetikere å se et kors, får de heller vurdere å legge gravferden til et samfunnshus eller et annet egnet sted.

Mine tanker i disse tier går også til skolenes julegudstjenester. Jeg er vant med skolegudstjeneste siste skoledag før juleferien, men de siste årene kunne vi ikke legge opp til dette da det som skulle skje siste skoledag, skulle være en samlende aktivitet det det var fint for alle å delta.

OK, vi la skolegudstjenesten til den nest siste dagen før juleferien, og det ble arrangert et alternativt opplegg på skolen. Etter hvert kom det krav om at foresatte måtte melde barna på gudstjenesten.
Dette ble gjort, og på en skole der rundt halvparten av elevene ikke er etnisk norske, deltok ca 90 % i julegudstjenesten. Vi hadde alltid et meget godt samarbeid med kateketen som sørget for at alle hadde en fin opplevelse denne dagen. I tillegg til prest og kateket, deltok alle klassetrinnene med ett innslag; et dikt, høytlesning eller en sang. Kristne, muslimer, og livssynsnøytrale i et rikt fellesskap.

Jeg skriver i preteritum, dette fordi jeg ikke lenger er rektor ved denne skolen. Jeg tenker det er viktig at vi tar vare på den norske kulturarven, og at det vi gjør, er preget av inkludering. Jeg skulle ønske at alle ville la egne barn få delta i skolens aktiviteter – og at dette ble gjort med respekt for ulike syn. Jeg opplevde at mange muslimske foreldre hadde disse holdningene og var opptatt av at deres barn skulle få delta.
Skolen på sin side, skal selvsagt også være åpen for andres syn og gi innblikk i andres høytider og feiring av dem.

Avslutningsvis vil jeg si jeg synes synd på barn som ikke får lov av sine foreldre å delta på juleverksted eller i skolegudstjenester, ikke lov til å synge julesanger eller gå i bursdager. Dette kan fort skape utenforskap, men dagens lærere er gode på å skape toleranse og hindre at dette skjer.

Ønsker dere alle en fortsatt fin adventstid! 💜

 

6 kommentarer
    1. Enig med deg. Jeg har aldri arbeidet i skolen så jeg vet ikke om jeg har rett, men ingen av mine venner fra andre land holder ungene unna julegudstjeneste og julesang.
      Derimot er de som er engstelige for at barna skal få inn et lite Gudsord eller tre etnisk norske.

    2. Kulturarven vår er vitkig.
      Vi kan ikke gjøre alt alternativt og nøytralt. Noe må vi få ha. Vi kan ikke gi bort alt som står oss nært og kjørt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg