Knabben 150- i sol, i tåke, i regn og i snøvær

11.11.21

Det er onsdag, og jeg er klar for tur nummer 150 til Knabben. Det er sol idag, men det er ganske glatt, spesielt må jeg være obs når jeg tråkker på sleipe røtter i stien. Dem er det mange av!

Da jeg gikk på skolen, lærte vi en sang om alle månedene. Det var en egen melodi til hvert vers, og de flere var muntre melodier med hyggelige tekster – helt til vi kom til november. Da var det er trist melodi med følgende tekst: 

November er så trist og grå…

Det stemmer i alle fall ikke i dag! Knallblå himmel, men kanskje ikke fullt så mange farger som tidligere på høsten. Mye er brunt, noe er grønt, noe er også grått, men fortsatt er det litt rødt her og der hvis man bare følger med. 

Jeg har mange ulike veier jeg går opp til Knabben, og på dagens andre og siste tur, legger jeg turen om Vesleknabben. Det er favoritturen min, synes det er så koselig å stikke innom der på vei opp. 
Vel oppe er det en fantastisk flott utsikt. Det hvite feltet på bildet vitner om at den isen på Solbergbanen er klar til å ta imot de skøyeglade. Jeg er ikke blant dem, får vondt i anklene så fort jeg tar på meg skøytene, jeg! Men jeg blir gjerne med når Leon skal gå på skøyter, og snart skal vel også Tilia prøve seg. 
 

Her, på Vesleknabben, er det ei flott furu. Jeg ser ofte bilder av furuer fra Finnemarka, og da kan jeg ta med noen bilder jeg også. Den første befinner seg altså på Vesleknabben, den neste på vei opp mot Knabben, og de tredje oppe på Knabben. 

Det er utrolig å se roten på den siste furuen. Den strekker seg langt bortover fjellet. 
 

På Knabben er jo utsikten også fantastisk bra. 
Men utsikten er helt spesiell når det er tåke nede i dalen. Det  opplevde jeg i går, og jeg må bare ta med noen bilder også fra den turen. 

Det er vanskelig å si at november er trist og grå på dager som denne! 
 

Nå er mitt treningsmål for 2021 i boks. Jeg startet med et mål på 30 turer, endret raskt målet til 150. Jeg har gått hit i sol og regn, i snø og tåke, morgen og kveld, og har hatt mange fantastiske opplevelser. 
 

Nytt mål er klart, og det er 120 turer til Nerdammen. Det vil si tre ganger i uken de ukene jeg er hjemme, og det må skje på hverdager da jeg ofte er på hytta i helgene. Jeg gleder meg til flotte naturopplevelser på fineste Nerdammen, og når jeg først har kommet hit opp, vil jeg nok ofte gå lenger innover i marka, 

Jeg vil gå hjemmefra, så det blir en tur på nesten ti kilometer tur retur. 

Er det noen som har lyst til å gå sammen med meg, er det bare å ta kontakt. 
Jeg avslutter dagens bloggpost med noen bilder fra Nerdammen.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg