Juledekorasjoner av naturmaterialer

30.011.20

For første gang på evigheter lager jeg mine egne juledekorasjoner. Nå har jeg tid til å gå i skogen og sanke det jeg trenger. Jeg har også tid til å lage dekorasjoner og kranser – og jeg nyter det. 

Det første jeg lager, er to dekorasjoner til innendørs bruk. Jeg skulle gjerne ha brukt glassboller, men jeg har ikke noen som passer. Jeg bruker derfor boller som har fulgt med ferdigkjøpte juledekorasjoner tidligere. 

Jeg går i skogen og sanker kvitkrull, furukvister og furukongler. Jeg kjøper seks svimler, tre til hver dekorasjon. 

Først legger jeg sviblene i bollen, dernest fyller jeg på med kvitkrull, furukvister og kongler. 
Jeg lager dekorasjonene allerede nå, blomstrer sviblene før jul, er det helt OK. Jeg kan jo kjøpe nye til jul hvis jeg vil det. 

Jeg kjøper også to amaryllis, og disse setter jeg i en sort plotte. Jeg legger kvitkrull rundt løken. Synes det er veldig enkelt- og dekorativt! 

Så er det den store kransen, da. Jeg har aldri laget krans tidligere, men jeg har sett det bli gjort på film. Jeg tar med meg en stor pose og går til skogs. Her finner jeg furukongler, furukvister, grankvister og einerkvister. Jeg tar ikke store kvister, kniper dem av slik at de passer i en liten bukett. Jeg tar også med meg andre kvister hjem, lange kvister som jeg skal ha til kransen. Jeg er heldig og finner kvister uten særlig mange grener. 
På vei hjem igjen gjør jeg også noe jeg egentlig ikke har lov til. Jeg kniper av noen små kvister fra en tujahekk….

Vel tilbake legger jeg alt på vaskerommet. Jeg setter meg på gulvet, og setter i gang. 
Først lager jeg en krans av kvistene. Jeg bruker en veldig tynn ståltråd i starten, for å samle seks kvister. Så fletter jeg kransen akkurat slik jeg fletter hår, men jeg bruker to og to kvister  i fletten. Når kransen er stor nok, fester jeg endene sammen med ståltråd slik at det blir en krans. To av kvistene må jeg skjøte underveis, og da bruker jeg også stålstråd.
 

Det neste jeg gjør nå, er å lage små buketter av gran, furu, einer og tuja. Jeg binde hver bukett sammen med ståltråd og passer på at stålstråden er lang nok til at jeg får surret den noen ganger rundt kransen når bukettene skal festes. Antall buketter er alt avhengig av hvor stor kransen skal være. Jeg lager ti, og så er jeg klar til å festen dem på kransen. 

Jeg fester en og en bukett og legger den ene delvis over den andre. Etter hver ser jeg at jeg ikke har nok av kvister, så jeg må ut i skogen igjen. Kjekt med skog rett bak blokka der jeg bor!

Jeg setter på noen buketter til, og så er jeg nesten ferdig. Jeg fester noen kongler med ståltråd, og jeg tar også med noen tørre blomster jeg har funnet ute. Til slutt fester jeg på et rødt og grønt bånd, og så henger jeg den på ytterveggen på baksiden av blokken. Inngangspartiet har jeg allerede pyntet, men på baksiden gjør det seg godt med en grønn krans. Nå kan desember komme! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg