Juledekorasjoner av naturens vekster

03.12.21

Denne uken har jeg tatt det med ro. Har fått en betennelse i kneet, og har derfor ikke lagt ut på de lange turene. Men idag må jeg bare ut en liten tur. Jeg skal nemlig lange et par juledekorasjoner! 

Det er lett snøvær når jeg begir meg ut med et par bæreposer og en kniv. Jeg har tidligere samlet furukongler, og i dag skal jeg samle kvister av furu, einer, gran og tuja. De tre første finner jeg i skogen, og litt tuja tar jeg fra områdets tujahekker. Ikke helt pent å gjøre det, kanskje, men det er ikke mye jeg tar med meg….

Jeg tar også med meg avblomstret reinfann. De er nå brune og gjør seg godt blant alt det grønne. 
 

Jeg slår meg med på vaskerommet. Kjekt det da det blir ganske mye bøss av det jeg skal gjøre. Først lager jeg små buketter som jeg knyter sammen med hyssing. Jeg trenger mange buketter, og det er smart å lage en god del ferdig før jeg begynner å feste dem til kransen. 

I fjor laget jeg kransen selv ved å flette grener sammen. Det er ikke vanskelig, men i år bruker jeg en krans jeg har hatt liggende. Jeg bruker tynn ståltråd når jeg fester bukettene til kransen. Jeg fester en og en bukett, legger dem delvis over hverandre. Det går med mange buketter, et sted mellom femten og tyve. Detten er selvsagt avhengig av hvor stor kransen er.

Når jeg er kommet rundt, setter jeg på en sløyfe, og plutselig er den klar til å henges på veggen! 

Jeg skal også lage en dekorasjon jeg skal ha inne. Jeg setter først tre svibler en bolle, og så fyller jeg bollen med kvister av furu, einer, gran og tuja. Jeg legger på furukongler helt til slutt. 
I starten ser jeg nesten ikke sviblene, men de trenger seg opp blant kvistene etter hvert som de vokser. 

Der er fullt mulig å sette lyslenker både på kransen og på juledekorasjonen dersom man ønsker det.

Jeg tar også med et bilde som viser hvordan jeg bruker furukongler på et lysfat. Furukongler er veldig dekorative, og det er jo bare å hente dem i skogen!
Men akkurat det er smart å gjøre før snøen kommer slik at de kan ligge inne og tørke før de skal brukes. 

Nå får jeg får jeg vente en uke til før jeg pynter noe mer til jul. Kan ikke ta alt på en gang! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg