Jentetur – shopping, nydelig mat og fysisk aktivitet på kyststi

11.09.20
Jeg henter Mari, og vi kjører nedover E18 med Sandefjord som mål denne ettermiddagen.  Trond er på hytta med kamerater, og da passer det godt med en jentetur. Vi hadde tenkt på ulike alternativer, men landet på Sandefjord og muligheten for en tur på kyststien.
Vi sjekker inn på Park rundt klokka tre, og finner vei til rommet i andre etasje. Etter å ha installert oss, går vi ut, gjennom parken og bort til kjøpesenteret. Ganske deilig å tilbringe et par timer på kjøpesenter, gå og kikke på ting, kjøpe litt her og litt der, ta en cafe latte, og så kikke enda litt mer. Det er ingen som venter på oss, vi kan bruke den tiden vi vil. Helt herlig!

I resepsjonen bestiller vi bord til middagen, og oppe på rommet tar vi en kald pils og en Gammel dansk. Akkurat det  er standard sammen med Mari. Husker første gangen vi var på restauranten vår i Marmaris, på Maymi. Mari spurte om de hadde Gammel dansk, og det hadde de ikke. Året etter var vi på plass igjen, da hadde Mari kjøpt  med seg tre flasker og ga en av dem til restauranten slik at hun kunne være sikker på å få det hun ønsket i baren!

Å spise middag ute er noe jeg ikke gjør ofte, og derfor nyter jeg det skikkelig de gangene jeg gjør det. Jeg bestiller indrefilet av okse, og Mari bestiller kveite. Før maten får vi godt hjemmebakt brød med oliven som smakstilsetning. Det smaker vidunderlig!

Vi er begge veldig imponert over den kvinnelige kelneren. Hun er utrolig effektiv. Jobber i ett sett – tar imot gjester, tar bestillinger, serverer, tar i mot betaling og rydder av bord. Hun spør om maten smaker, og er blid og hyggelig – selv om hun småløper hele tiden. Vel, føttene går i alle fall i ekspressfart, og vi tenker at de burde ha vært to på jobb slik at hun ikke hadde måttet ta alt alene.

Vi avslutter kvelden på rommet, og dagen etter nyter vi en deilig frokost før vi skal ut på tur.
Vi spør om vi kan smøre med oss en matpakke, jeg hadde tatt med både matpapir og mellomleggspapir hjemmefra. Joda, det kan vi, men det koster 90 kroner for hver av oss. Akkurat det synes vi er i det dyreste laget og bestemmer oss for å kjøpe noe et annet sted.

Vi finner fort ut at vi ikke trenger shorts og singlet, det er nemlig ganske så kaldt når vi forlater hotellet.  Det blåser svært mye, ca 10 m/sek, og vi er glad for at vi har tatt med oss litt annet enn bare sommertøy.

Første stopp er Stavern. Rart å være her i september, en stor kontrast til hvordan det er her om sommeren. Det er nesten folketomt her, men fortsatt er det mange blomsterdekorasjoner som pryder bybildet med sine vakre farger.

Vi stikker innom et bakeri der vi kjøper baguetter som vi skal ha til lunch på turen.
Så kjører vi videre til Rakke der vi parkerer og begir oss ut på kyststien. Vinden er forsatt sterk, det er grått og kaldt, men humøret er på topp.

Vi hører bølgene slå mot svabergene, og snart kan vi kjenne lukten av sjø. Herlig!

På vei ned mot sjøen er vi omkranset av høyt siv og ulike planter. Høstfargene er kommet flere steder,  vi ser eikenøtter og vill kaprifol, samt ulike markblomster som gjør naturen fargerik og vakker.

Snart er vi nede ved sjøen, og det er det er bare helt vakkert. Jeg lar bildene tale for seg selv.

Det er mye einer på svabergene, og jeg benytter anledningen til å plukke einerbær. Jeg tørker de blå bærene, og bruker dem som krydder i viltgryter.

Snart kommer sola, og det blir varmere. Det blir også et helt annet spill i bølgene, de glitrer som diamanter.

Kyststien er godt merket, og det er lett å komme seg frem inntil vi kommer til et sted der vi må gå på steiner helt i vannkanten. Jeg går først, går litt opp og ser om det er mulig å klatre opp på fjellet i stedet for å gå på de våte steinene. Mari står rett bak meg, og er mer opptatt av å se på meg enn å se hva som skjer rundt føttene sine. Plutselig kommer det en bølge, og Mari har vann til godt over anklene. Hun skriker  «Neiiiii!», og jeg ler. Vel, vi bestemmer oss for å snu og gå tilbake til Rakke.

Må bare ta med et bilde av noen andre for å illustrere at det er vanskelig å passere dette punktet.

Vi snur altså, og går mot Rakke igjen. Nå er det omtrent skyfritt, og sola varmer nå skikkelig godt. .

Vi kjenner at vi begynner å bli sultne, og finner et fint sted å innta lunchen. Jeg har tatt med gassbrenner, vann , kaffe og kaffekjele,  men jeg har glemt fyrstikker! Heldigvis har vi vann, og vi har deilige baguetter.

På vei tilbake møter vi en slektning av Loch Ness-monsteret. Han har svømt langt, og er nå glad for å kunne hvile seg litt i strandkanten i nærheten av Rakke. Vi synes han ser sulten og skummel ut, men heldigvis lar han oss gå videre uten at han skader oss.

Nå er vi snart tilbake på Rakke, og vi har gått rundt seks kilometer. Jeg sender en takk til Hilde Beate som anbefalte oss å starte her og å gå mot Røvik. En flott opplevelse for oss!

Men vi drar ikke tilbake til Sandefjord nå, vi setter kursen mot Mølen. Her er det gamle gravplasser. På Mølen tenkte våre forfedre at det var god utsikt for de døde, og det var rikelig med byggematerialer. Man regner med at gravrøysene er et par tusen år gamle.
På bildet nedenfor ses en av gravplassene.

På Mølen er det stein overalt. Bølgene er heftige.

Men hvorfor er det så mye stein her? Mølen er et av verdens største naturmonumenter fra siste istid. Som følge av nedsmeltingen ble det langs iskanten dannet en gigantisk grusrygg som går rundt hele Skandinavia. Bergarter av mange ulike slag ble fraktet hit av isen fra mange steder i Norge. Blant rullesteinene på Mølen finnes over hundre ulike bergarter. Jeg kan nevne granitt fra Drammen, sandstein fra Ringerike og gneis fra Kongsberg.
På Mølen er noen av bergartene stilt ut, og vi kan se hvor de kommer fra.

Vi kan ikke dra  herfra før vi har vært innom Oddane Sand. Både Mari og jeg har campet her da ungene var små, og jeg må også ta med et bilde som viser den flotte sandstranden.

Nå er det godt utpå ettermiddagen, og vi drar tilbake til Sandefjord. Vi tar en tur innom kjøpesenteret, og tar en deilig, kald pils på en uterestaurant før vi går tilbake til hotellet.  Rett utenfor hotellet er det en grønn og frodig park. Vakkert!

Må også ta med de vakre rosene utenfor hotellet og den røde løperen som er lagt ut når Mari og jeg kommer. De glemte nok å gjøre det dagen før….

Vel, det kan jo være at den er lagt der på grunn av bryllupet som blir feiret på hotellet denne lørdagen!

Også denne kvelden nyter vi en fantastisk god middag på hotellet. Tar med bilde av forretten, det er hellefisk med tilbehør.

På hotellet er det mye flott kunst som pryder veggene. Ett av bildene blir laget mens vi er der. Mari og jeg blir spurt om vi vil være aktmodeller, og det takker vi ja til. Spennende! Kunstneren er dyktig, og siden vi er litt redde for å bli gjenkjent, går han med på å lage et bilde der han tar litt fra Mari og litt fra meg. Vi må si at vi er svært godt fornøyd med resultatet!

Med dette bildet avslutter jeg denne bloggposten. Kan anbefale alle å ta en slik helg- shopping, nydelig mat kombinert med kunst og fysisk aktivitet!