Jeg tømmer kjøleskapet for grønnsaker

Det er torsdag, og i ettermiddag reiser jeg inn til Oslo lufthavn. Vi reiser svært tidlig i morgen, og grunnet ufyselig vær med masser av snø, tenker vi det er tryggest å være på plass i morgen tidlig. Ikke sikkert at veier er brøytet klokka halv fire om morgenen!

Trond blir hjemme, og jeg vet at det nok i tillegg til laks blir litt Fjordland i de to ukene jeg er borte. Jeg sjekker kjøleskapet, og ser at jeg har masser av grønnsaker der. Tror nok mye av dette ville ha ligget der også når jeg kommer tilbake, og derfor vil jeg bruke det opp i dag. Jeg vil lage suppe!

Jeg har en løk, fire store gulrøtter, fem poteter, et blomkålhode, tre tykke skiver sellerirot, et par tykke skiver kålrot, tre røde chili, to paprika og en purre. Purren skal jeg bruke til topping.

Jeg skjærer grønnsakene i biter, salter og peprer, og bruker dem lett i kjelen. Litt om gangen.

Når dette er gjort, legger jeg alt i suppekjelen. Det er ganske mye, fyller godt opp i en seks liters kjele.

Jeg fyller opp med vann til grønnsakene dekkes, og tilsetter en buljongterning og tre fedd hakket hvitløk.

Jeg koker dette til grønnsakene er møre.
Jeg moser grønnsakene i en foodprocessor,
stavmikser kan også brukes.

Jeg heller mosen over i kjelen igjen og blander den med kraften som var igjen i kjelen.
Jeg gir suppen et oppkok, og tilsetter en kartong matfløte. Jeg smaker den til med krydder og litt soyasaus.

Suppen er klar til servering! Toppes med purre og koriander.

Det er mye suppe, grønnsakskuffen er nesten tom, vi har middag i dag, og Trond har i alle fall to ferdige middager. Kanskje tre. Smart!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg