Jeg møter våren – del syv

Etter å ha tilbrakt nesten en uke på hytta med en meter snø, tåke, regn og snøvær, var det bare helt skjønt å komme hjem i går til sol og barmark. Snakker om kontraster!Klokka er halv åtte når jeg går ut på min morgentur. Sola skinner, det er en varmegrad, og plenen er rimlagt denne morgenen. Men snøen er borte! Jeg føler meg så lett og glad der jeg går inn i skogen, borte er både piggsko og brodder. Herlig!

Fuglene tar imot meg så fort jeg er inne i skogen, jeg ser kjøttmeis og blåmeis, jeg hører hakkespetten, og snart ser jeg seks skjærer som har et møte høyt oppe i et tre. Duene er også oppe denne morgenen. De ønsker meg velkommen med sine ho ho hohoho- lyder.

I kanten av lysløypa møtes jeg av blåveis. Jeg fant den første for over to uker siden, da måtte jeg lete etter den, men nå er de overalt. De fikk seg en kalddusj eller to grunnet påfyll av snø, men nå håper jeg snøen holder seg vekk for godt!

Langs lysløypa er det også masser av rakler. I mitt nærmiljø har vi både bjørk, or, hassel og eik som har rakler. Akkurat her er det bjørkerakler. De er vakre, men kanskje ikke så helt bra for meg som er allergisk mot bjørkepollen.
Men – jeg trosser allergien og tar et nærbilde.

Knopper skyter på flere trær, men jeg synes det er vanskelig å se hva slags trær det er så lenge jeg  ikke ser bladene. Dette er virkelig knopper som skyter, som pilspisser!

Oppover mot Batteriet er det mye is om våren, men nå er den smeltet. Herlig!

Utsikten er fin i dag, ikke noe ødeleggende tåke denne morgenen. Jordene er fri for snø, og nå kan våronna snart starte.

Jeg så denne planten også sist gang. Ved hjelp av en planteapp har jeg kommet frem til at det er en storkenebb. Den har rosa små blomster om sommeren. Det er så mange ulike typer storkenebb, jeg vet ikke hvilken dette er.

Men dette er i alle fall rødhyll. Nå er det like før den blomstrer!

Jeg går hjemover igjen, på denne myke skogbunnen der jeg snart kan finne enda flere vårtegn. Langs denne stien kommer det snart marianøkleblom, og litt lenger opp også tystbast.

På fellesområdet er tulipanene på vei opp, og jeg gleder meg til å ta fatt på arbeidet vi har å gjøre her. Hagegruppa skal snart i aksjon, og det blir fint å følge med på alt som spirer og gror!

I urnene utenfor blokkene blomstrer påskeliljene.


Og terrassen min- den er klar!

En god vår til dere alle! Måtte vi få mye sol og varme nå!

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg