Jeg møter våren – del åtte

Da er vi kommet til midten av april. Våren har kommet sent dette året, men den kommer godt! Det har skjedd veldig mye de siste fjorten dagene. Etter tidenes flotte påskeferie, med masser av snø og strålende sol, var det deilig å komme hjem til snøsmelting. Den siste uken har det regnet hver eneste dag og natt, og med det kommer våren! Neste uke er det meldt sol og opp mot 20 grader, og det blir bare såååå deilig!

Men i dag er det kjølig og regn når jeg går ut for å møte våren. Det først som møter meg, er er hestehov. Rart hvor glad jeg blir for å se hestehov i april! De kommer jo vanligvis i alle fall en måned tidligere, men ikke dette året, nei! De første fant jeg i påskeferien, på en bar flekk med snø på alle kanter.

Herlige, vakre, gule hestehov! Et etterlengtet vårtegn! En skikkelig lykkebringer!

Så fort jeg kommer opp i skogen, møtes jeg av blåveis. Det tar nok ikke lang tid før hele bakken er dekket av de blå blomstene – noen lyseblå, mørkeblå, fiolette og noen helt rosa. Mange tror at blåveisen er fredet, det er den ikke, men den er finest der den står. Den trives ikke så godt i en blomstervase. Jeg venter heller til hvitveisen kommer. De trives godt i en vase, for ikke å snakke om liljekonvallen!

Men det er ikke bare blomster som gjør meg glad på denne tiden. Det er alt som spirer og gror.
Dette skjer overalt, det gjelder bare å ha øynene med seg!

Jeg vet ikke hva dette er, men det er jo bare helt vakkert! En grønn oase blant døde planterester.
Nytt liv av daude gror.

 

Nye skudd kommer også på trærne.

Det skjer flere ganger at bjørka spretter i midten av april, men nå må vi nok vente til starten av mai i alle fall.


Det har smeltet veldig de siste dagene. I skogen er det omtrent helt bart, men i lysløypa er det fortsatt snø og is.

Men noen steder er det bart også i lysløypa!

Med snøsmelting blir det også liv i fossen. Jeg hører den lenge før jeg kommer til den.

Jeg tror ikke jeg har sett så mye vann her tidligere. Det fosser ned med en voldsom kraft.

Det er jo alltid vann i Solbergelva, men nå brer det seg utover og dekker et større område.

Karindammen flommer nesten over, det er vann over alt.

Jeg går videre, ned mot riksveien. Treet mitt står der og gjør seg klar for vårens løvsprett. Det blir spennende å se om det er en lønn slik jeg tror. Jeg får bare vente til eventuelle lønneblomster pryder treet med sin vakre lysegrønne farge.

Her er jeg kommet ned til Teglverksvegen, snøen er borte fra jordet, og trærne venter tålmodig på sitt grønne bladverk.

Det er mye vann i utløpet av Ulverudbekken.
Det er en ting jeg har stusset ved- Ulverudbekken eller Solbergelva? Dette er jo den sammen bekken /elva. Det jeg har funnet ut, er at den heter Solbergelva ovenfor spinneriet. Nedenfor spinneriet heter den Ulverudbekken. Tar jeg feil her, er det fint om jeg for tilbakemelding på det!

Endene fra sist gang er ikke her i dag. I dag er det heller ikke noen sol som speiles i vannet.
Men nå er jeg spent på om det fortsatt er is på Herstrømskilen, og vil det være båter i havna?

Vel, båthavna er tom, og det er fortsatt is på Kilen. Men denne isen er veldig tynn nå, og jeg tror den vil forsvinne i løpet av et par dager.

En svane koser seg i vannet, dykker med stjerten rett opp.


Snart har den hodet over vannet igjen.

Jeg legger inn en ekstra sløyfe på dagens tur. Jeg må bare sjekke lerketræne. Er det noen vårtegn å spore her?

Ja, her skjer det ting! Det er ikke helt lett å se med en gang, men her er nye kongler på vei. Snart vil de være røde, og enda litt senere de nye barnålene komme.

På et nærbilde ser vi dette enda bedre. Vakkert nå, og enda vakrere blir det! Må bare vente litt, et par uker kanskje.

 

I Killingrudalléen har det ikke skjedd så mye siden sist, men jeg ser en rødstrupe. Årets første.

Avslutter denne bloggposten med en oppfordring til deg om å gå ut i vårskogen. Jeg bor like ved skogen, ligger med åpent vindu, og har den siste uken våknet to ganger i femtiden. Jeg har våknet  til den vakreste fuglesang fra blant annet svarttrost og bokfink. Dette må nytes nå på våren- senere er det for sent!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg