Jeg møter våren – del 6

I starten av februar skrev jeg at det ikke hadde skjedd så mye siden sist, at jeg ville måtte vente til mars før de første ordentlige vårtegnene ville komme…
I starten av mars var det fortsatt snø, men det var mange snøfrie partier. Det var mye bart i skogen, og på veien opp til Knabben var det snøfritt flere steder. «Herlig!» tenkte jeg da, «Nå er våren her!»

Mars er jo den første vårmåneden, en måned som sprer glede med sine hestehov og blåveis. Noen ganger kommer de også allerede i februar.
Men slik at har det ikke vært denne gangen. Vi har hatt fem snøfall denne måneden, to store, og tre små. Det siste kom i natt, men heldigvis var det ikke mer enn et par cm denne gangen. Som et resultat av dette, er det hvitt rundt meg på alle kanter. På plenen bak blokka er det ca 10 cm med snø, og jeg har ikke sett antydning til verken hestehov eller blåveis.

Men har det i det hele tatt skjedd noen endringer? Jeg er klar for nok en møte våren-tur.
Det er en kuldegrad når jeg starter på dagens tur, klokka halv åtte. Det er lyst, sola er allerede oppe.

På vei opp til lysløypa var det bart i går, i dag er det et tynt snølag. Det smelter nok i løpet av dagen.

Jeg synes alltid det er spennende å være den første som går i nysnø. Ikke spor etter andre mennesker, bare meg og dyrene. Men idag er det en som har gått i lysløypa før meg, og dyrespor ser jeg ikke. Med unntak av et beskjedent musespor.

 De bare partiene langs lysløypa er ikke større enn det de var for en måned siden, og i skogen er det, takket være snøfall den siste uken, ikke lenger så snøfritt som det det var. Men nå kommer april, varmegradene kommer også,  og da blir det nok fart på snøsmeltingen! Tror jeg!

Jeg går bortom fossen, heller ikke den er særlig forandret siden sist gang. Det er dannet et tak av snø og istapper over fossen, og vannet spruter ut i voldsomme kaskader.

 

Istappene sammen med vannet danner det fineste kunstverk!

 

Nede ved Karindammen er det heller ikke de store endringene. Men det er en forskjell, sola er mer til venstre i bildet nå enn det den var tidligere. Dette gir også flere soltimer, og vi har nesten tre soltimer mer nå enn det vi hadde for en måned siden.

Ulverudgata sørger sola for at nattens snø er på retur, og sola speiler seg så fint i asfalten. Vakkert!

Treet mitt tar i mot meg i det jeg kommer til den gamle riksveien. Stort og flott.

Jeg går nedover mot båthavna. Er det noen endring der, mon tro?

Ja, hurra! Isen i utløpet av Ulverudbekken er smeltet, Det er et tydelig vårtegn!

Elva er vakker, som alltid. I dag er det ikke vind i det hele tatt, og alt speiles i vannet. Fredfullt og dramatisk.

Et andepar nyter morgenen i vannet. Visste du at mange andepar holder sammen i flere år?

 

 Det er fortsatt helt stille i båthavna, og det er is på Herstrømskilen.

Jeg forlater elva og går oppover mot Solbergsenteret. I Killingrudalléen står lindetrærne på rekke og rad, og venter tålmodig på sitt grønne bladverk.
Fuglene kvitrer, og plutselig ser jeg årets første svarttrost. Den forsvinner dessverre før jeg får tatt bilde av den.

Det er altså ikke så mange nye vårtegn – takket være all snøen som er kommet i mars. En skikkelig nedtur for meg, men sikkert til glede for dem som elsker å gå på ski.

I dag reiser vi på påskeferie, og på hytta, som ligger på Skrim, er det nesten en og en halv meter med snø…

Men før reiser dit, skal jeg sette påskelljer og vårlyng i urner ved inngangene. God påske!

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg