Hvor kommer poteten fra?

Hvor kommer poteten fra?
Fra Kiwi? Eller fra Eikersenteret?

Mine barnebarn vokser opp uten noen form for kjøkkenhage, og de er ikke vant til å høste det skogen har å by på. De plukker blåbær til å spise der og da, og de har erfart at tyttebær er surere enn blåbærene.

Men denne helgen skal gi dem nye opplevelser. Etter den fine turen til Store Stølevann, er det tid for å tenke middag. Leon og jeg går på kantarelljakt. Vi går på en sti like ved hytta, og der finner vi en. Og en til og enda en! Det pleier ikke å være mye sopp her, men dette året er det sopp nesten overalt

Dette gir en liten forsmak – den store soppturen vil skje i morgen.

Så er det poteter som skal tas opp, de skal tas opp av jorda, det er altså der de kommer fra. Tilia er hjelperen denne gangen, og hun synes det er veldig spennende å se potetene etter hvert som de dukker opp. Mammaen er også med, tror det er like spennende for henne, jeg!

Vi ser at de opprinnelige potetene som ble satt ned i jorda er helt bløte, dem kaster vi. Men de andre er fine og faste. de er røde eller gule, og kommer i ulike størrelser. Rart å tenke på at én potet i jorda kan bli til mange nye poteter!
Vi går ned til bekken for å skylle dem, og Tilia er med. Vannet er kaldt, men hun klager ikke.
Vi skal ha ovnsstekte poteter og salat til kjøttet vi skal grille. Det burde jo ha vært elgkjøtt, men i dag er det svin og kalkun.
Tilia blir med ut i kjøkkenhagen, der finner vi tomater og vårløk. Det er mengder av tomater, og vårløken min har vokst seg kjempehøy denne sesongen. Ruccolasalat og annen salat har jeg også hatt, men det er det ikke mer igjen av nå.

Senere nyter vi en god middag, og det er fint for ungene å tenke at vi har skaffet mye av maten selv. Kun kjøttet og litt salat har vi kjøpt.


Det er også en merkelig opplevelse å se at nesten en liter med sopp ble ganske så lite når den er klar til servering. Men i morgen skal vi plukke mer!

Etter middagen spiller vi Uno, et spill som passer for oss alle, for fireåringen og for meg som er eldst. Herlig!

Ungene leker på soverommet før de skal legge seg. De bygger hytte, bruker tre dyner, og en dobbeltseng med køye over. Skikkelig stas!

Dagen etter er det tid for hjemreise, men først skal vi på sopptur!

Det gleder meg mye å se Leon plukke sopp. Jeg har i alle år hatt stor glede av å plukke sopp, og dette er noe jeg svært gjerne vil bringe videre til mine barnebarn.

Til mine svigerdøtre også.

I skrivende stund tenker jeg tilbake på denne helgen med kjærlighet. Er så glad i dem alle sammen og gleder meg til neste gang vi får besøk. Da skal Leon skyte med luftgevær, det glemte vi denne gangen. Men han er blitt veldig flink til å skyte med pil og bue!

4 kommentarer
    1. Det er så fint å kunne bringe videre slik lærdom. Ja hvor kommer potetene fra? og mye annet… fra butikken vel 😀
      Du er flink å videreføre/formidle til dine – og det er rikdom <3 Å være ute i naturen og oppleve – se hvordan grønsaker blir til – fra jorda til matbordet 🙂 Herlig!

    2. Åå det er så bra å ta med barna på tur og vise alt som vokser i naturen. Fint å lese 🥰

      1. Ja, kjempefint å ta dem med på tur. Sa til mannen min at vi skulle ha tatt Leon ut av skolen et par dager, tatt ham med på telttur og hatt naturfagundervisning i skogen. Tenk hva han hadde lært! Ja, Tilia også!😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg