Høstferie- og jaktstart i regn og tåke

01.10.21

Oktober, den andre høstmåneden er her. Den varsler at vinteren er rett rundt hjørnet, og vinteren, den like jeg ikke. Tenker jeg må snu tankegangen, ikke tenke på vinteren allerede nå., men bare nyte høsten og ta vinteren som den kommer. 
De fleste tenker på høst med klare og flotte farger, men høst er også regn og tåke. I dag, når jeg reiser til hytta, er det ganske så grått og trist langs veien. 

Det er fortsatt regn når jeg kommer opp til hytta, litt grått også, men ikke trist. Her er det alltid koselig, synes jeg. 

Det første jeg gjør, er å koble til gass, tenne i ovnen, tenne stearinlys og sette ut fuglemat. Etter at alt jeg har med meg er ryddet på plass, er det tid for en deilig kopp kaffe. Herlig! 

 

Da jeg kom, var det ti grader, ute og inne. Nå, etter en time, er det seksten grader inne, og da er det tid for tur! Jeg skal ikke gå langt i dag, bare til Ivarsbu og Svarttjern og så tilbake til Vesle Stølevann igjen. 

Det ser grått ut, Styggemann er bak tåka et sted, men jeg vet det er fint allikevel. På med ullundertøy, jakke, bukse og gummistøvler, og så er jeg klar. Ja, og sydvest, da. Den kjøpte jeg i Lofoten for flere år siden. Kjempekjekk å ha i regnvær!

Stien langs vannet er alltid idyllisk, til alle årstider, i alt slags vær. 

Det er mye vakkert å se, det gjelder bare å se det. Stammer for eksempel, både med og uten lav. Noen trær er knekt, et annet fikk en gang et toppbrekk slik at det utviklet seg til to trær med en felles stamme i bunnen. 

Fjell er også fascinerende, synes jeg. Ulike farger, med og uten lav. Vakkert.

Høstfargene er også vakre her jeg går. Geitramsen er like fargerik sommer som høst. 

Det er folksomt på Ivarsbu i dag, tipper det er tid for høstens dugnad. Husker jeg som barn overnattet her da hyttene var i privat eie. Vi lå i himmelsenger, og det var stor stas! Senere ble hyttene solgt og er nå ubetjente turisthytter- men en fantastisk flott  beliggenhet rett ved vannet.

Det er veldig vått i terrenget nå. Noen steder kan jeg gå på fjell, andre steder er det godt det er myrbroer. Men uansett, i dag er det gummistøvler som teller! 

Myrene får en fantastisk fin oransje farge om høsten. Det samme gjelder for starren bjørneskjegg. 

Ovenfor Svarttjern forlater jeg den blåmerkede stien og tar den lille stien som går ned mot Vesle Stølevann. 

Snart ser jeg masser av traktkantarell. Det er rart med trakrkantarell. Først ser ingenting,  ser du en liten klynge. Da må du bare se deg rundt, og plutselig er det traktkantarell overalt! 

Det er en annen sopp her også, nemlig rødrandkjuke. Den er dekorativ, men ikke spiselig. 
Den vokser helst på bartrær og danner råte på veden slik at trærne lett brekker i sterk vind. 

I mosen ser jeg en fargeklatt jeg bare må ta bilde av. Dette er bladene på planten skrubbær. 

Snart er jeg nede ved vannet igjen. Ser ikke noen telt her nå, tror ikke det er særlig fristende å ligge her nå, i regn og vind.

Jeg kommer til den nye broa nedenfor demningen og ser at også den passer inn i terrenget med sin vakre høstfarge. 

I skrivende stund er det blitt kveld, det har blåst noe skikkelig i ettermiddag, og det regner fortsatt. 
På nabohytta sitter jegerne og koser seg med en bedre middag. I morgen er det jaktstart, det er meldt litt regn og litt vind, og jeg tror jeg venter litt med å være besitter. Jeg jakter jo ikke selv, men er av og til med på post. Men kveldene skal jegerne få ha i fred – jeg koser meg her, jeg. 

Ønsker deg en god helg hvor enn du måtte være!

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg