Høstens sysler

14.10.21

Jeg står opp kvart over syv, og kan nyte en flott soloppgang. Hadde jeg stått opp en en halv time senere, hadde jeg ikke sett noen soloppgang. Både soloppganger og solnedganger er i aller høyeste grad det jeg vil kalle forbigående fenomener som  må nytes i det rette øyeblikket. 

Dagens oppgaver er ulike høstsysler. Det første jeg gjør er å plukke furukongler. De skal ligge til tørk slik at de nærmere jul blir sprikende i formen. Jeg vil da bruke dem i kranser  og juledekorasjoner. 

Jeg plukker også kvitkrull. Denne skal tørke og brukes sammen med konglene, men noe av den tar jeg også med til kirkegården og lar den pynte graven sammen med høstlyng. 

Jeg har kjøpt tulipanløker, og dem legger jeg nå i krukker. Jeg dekker dem med et lag jord, og legger granbar over. Jeg passer på at de heretter står under tak på terrassen. Står de under åpen himmel, kan de lett drukne i våt jord dersom det blir mye regn. 

Jeg har også kjøpt striesekker som jeg senere skal dekke vintergrønne planter med. Håpet er da at de vil klare seg gjennom vinteren! 

Klokka ti møter jeg tre damer fra sameiet vårt. Vi har dannet hagegrupper, og sammen med disse tre er jeg del av den ene gruppa. I dag skal vi beskjære potentilla og rosespirea foran blokkene. Det går unna, tre av oss bruker saksa, mens den fjerde kjører bort alt vi klipper vekk. Vi bruker to timer, og vi er alle enige om at det er hyggelig å jobbe sammen. 
Vi gleder oss til våren- da skal vi gjøre det fargerikt på fellesområdet vårt. Busker som blomstrer, stauder i ulike farger. Spennende! 

Noe av det vi klipper ned, er eføy. Jeg tar et par grener, og setter dem i en av urnene jeg har på terrassen. Er spent på om de slår rot og overlever. Gjør de det ikke, prøver jeg igjen til våren

Det er mer å gjøre på terrassen, men resten går vente til i morgen. 

Jeg avslutter en aktiv dag med en tur til Knabben. Vakkert i solnedgangen! 
De to første bildene er tatt fra Vesleknabben, de to siste fra Knabben. 

Jeg må ta et kveldsbilde fra terrassen når jeg kommer hjem. Vakkert det også! 

Dagen etter klipper jeg ned gressløk og persille. Jeg vasker det, klipper det opp, legger det i beger og fryser det. Kjekt for da har jeg persille og gressløk også om vinteren.

 Gressløken kommer igjen, år etter år, persille gjør som regel ikke det. Georginer kommer også igjen, men knoklene må tas opp og oppbevares inne. Jeg var ikke særlig heldig med mine georginer dette året, de blomstret først nå i oktober. Men jeg forsøker igjen til neste år.

Jeg rIver opp sommerblomster, og tar vare på den jorda som kan brukes til neste år. 
Det er ikke nødvendig å kaste alle jord, men røtter må fjernes. 

Jeg har en flott ynde, den tar jeg inn. Den skal egentlig stå i et rom der det er mellom tretten og seksten grader, og den skal klippes ned til våren. Jeg setter den på det ene soverommet, så får jeg se hvordan det går.

Da er det tid for å rydde bort alle pyntegjenstandene, jeg pakker dem inn og legger dem sammen med de fleste lyktene i putekassa. Putene ligger ikke der om vinteren- dem oppbevarer jeg inne. Putekassa og alle møblene stuer jeg sammen, og Trond setter på presenning senere. 

Det er vemodig å ta denne høstsjauen på terrassen, men jeg lan jo bare glede meg til at jeg i mars eller april tar alt frem igjen! 
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg