Hjemmebakt brød – kjempegodt og enkelt

Siden jeg sluttet å jobbe for litt over to år siden, har jeg bakt brød hver uke.

Jeg har fått en oppskrift av svigerinnen min, og den er veldig enkel. Jeg blander alt det tørre, tilsetter matolje og lunkent vann. Jeg blander gjæren i litt av vannet før jeg tilsetter også dette.

NB jeg bruker en stor bolle!

Jeg rører alt sammen, passer på at alt melet røres godt inn slik at det ikke dannes hvite klumper i brødet.

Jeg bruker en vanlig rørepinne, trenger ikke kjøkkenmaskin.

Når dette er gjort, dekker jeg bollen med plast eller kjøkkenhåndkle.
Jeg lar deigen stå i to timer på kjøkkenbenken.
Den kan også heves i kjøleskapet natten over.

Mens jeg venter på at brødet skal heves, lager jeg dagens middag- min egenkomponerte kyllingsuppe. Skriver en egen bloggpost på den.
Jeg rekker også å handle – benytter meg alltid av Tripppeltrumf-torsdagene!

 

Jeg setter på ovnen, 200 grader og varmluft, når det er fem minutter igjen til jeg skal gjenoppta arbeidet.

Etter to timer på kjøkkenbenken er deigen klar til å øses i formene, tre stykker.
Jeg dekker dem med bakepapir før jeg tar deigen i.

Brødene settes rett inn i ovnen, de skal ikke heves noe mer. Så enkelt!
Deilig er det også å slippe å vaske en kjøkkenbenk full av mel og deigrester! Det eneste jeg må vaske er bollen jeg laget deigen i.

Etter en halv time, legger jeg et matpapir over brødene slik at de ikke skal bli så mørke oppå.

Da er det bare å vente, de skal stekes i 45 minutter til.

Etter totalt en time og 15 minutter tar jeg brødene ut av ovnen. Jeg bikker dem over på en rist og lar dem ligge der til de er kalde.
Jeg deler dem da i to og legger dem i fryseren. Hvis jeg da ikke spiser et par skiver. Nystekt brød er jo bare helt himmelsk!

Legger ved et bilde av oppskriften. Prøv du, også, det er ikke vanskelig!

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg