Fra hestehov til snø, masser og masser av snø

11.03.21

For to dager siden så jeg den første hestehoven. Den sto der så gul og vakker, koste seg i solas varme stråler. Den ønsket våren velkommen, og var nok glad for at jeg lot den stå i stedet for at jeg tok den med hjem. 
Den står der fortsatt, sammen med sine gule venner. Men nå får den ikke lenger puste, sola er borte, alt er mørkt. Den presses ned mot bakken, og trives ikke i det hele tatt. 
Den forstår ikke helt hva som har skjedd, men det gjør jeg. 

Vinteren er kommet tilbake, i alle fall for en stund. Akkurat nå regner det her jeg jeg bor, men det skal nok litt regn og en del sol til for å få vekk snøen som kom i natt og i formiddag. Borte er følelsen av vår, men jeg har tenkt å mane den tilbake. Jeg skal i alle fall gjøre mitt. 

Jeg setter en bolledeig, og mens den hever, går jeg utenpå terrassen. Er redd for at det skal komme snø inn i stua så fort jeg åpner døra, men det gjør det ikke. 
Jeg setter i gang, men en og en halv arm for å si det sånn. Den ene armen er fortsatt ikke helt bra etter at jeg falt for snart to uker siden, men det er rart hva jeg klarer med bare viljen er der. 

På det lille bordet, mellom stolene, er det en potte med påskeliljer. Jeg finner den under snøen, og den er kjempeglad for å bli befridd fra snømassene. 

Snøen er tung, så jeg må gi meg før jeg er helt ferdig. Jeg får tatt mesteparten, og vil ta  resten senere i dag. 

På slike dager tenker jeg at jeg er veldig heldig som bor i leilighet. Trond kan kjøre bilen ut av garasjen om morgenen, slipper å måke. Jeg kan fjerne snøen på terrassen, og da er jo våren her så fort det kommer sol og varme igjen. Jeg slipper å vente på at snøen skal smelte i hagen, det er jo terrassen som er min hage. 
 

På hytta var det mellom seksti og sytti cm med snø da vi dro derfra på søndag. I dag er det mye, mye mer…. Det blir nok gode muligheter for å gå på ski i påsken. Godt for Trond som elsker å gå på ski. 

Man kan jo lure påhvor lang tid det tar før snøen forsvinner der oppe, men all erfaring tilsier at det går fort når det først begynner å smelte. Uansett snødybde i påsken er det som regel bart i starten av mai. Da kan jeg starte mitt hagearbeid – har kjøkkenhage og litt blomster på hytta. 
 
Mens jeg venter på sol og varme, kan jeg glede meg over at det er begynt spire i blomsterkassene mine. Jeg har også chilliplanter som er på god vei. 

Dagens bakst er nå ferdig, og jeg kan gå ut og ta siste rest av snø på terrassen. I morgen er det sol og varmegrader igjen, og snøen som kommer i mars, forsvinner også fort. En god trøst! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg