Fin tur på oppgåtte stier i snøen

07.01.21

Jeg leser ii sosiale medier om konflikter mellom skientusiaster og dem som går til fots. De som går på ski, tenker gjerne at oppkjørte løyper er for dem, også lysløyper som ligger nær bebyggelse. Gående trimmere hevder at naturen er for alle og at de har rett til å gå også der det gås på ski. 
Jeg mener at man kan gå til fots i en skiløypetrasé dersom man går utenfor sporet og det er så hardt at man ikke går igjennom. Men når det er sagt, tenker jeg at gående kan se på alternativer. Her hvor jeg bor, er det fin gangvei langs elva, og dessuten er det flotte turmuligheter oppi åsen, på begge sider av elva, skulle jeg tro. 

Mari og jeg bestemmer oss i dag for å gå opp i høyden, og vi møtes nede i bygda i halv-tolvtiden. Vi har på oss piggsko, og jeg har staver. Tenker de kan være kjekke å ha dersom det er islagte partier der vi skal gå.

Dagens tur legges til Knabben, og det blir min tredje tur etter nyttår. Det er jeg fornøyd med! Det er kaldt i dag, ikke noe sol, men vi er godt kledd. Å gå til Knabben er for meg to helt forskjellige ting- enten tar jeg det med ro oppover, eller jeg går så fort jeg kan. For to dager siden tok jeg variant nummer to, i dag blir det den første. 
Vi tar det altså med ro oppover, men det er like bratt for det! Vi går forbi Dragomsteinen, og det går fint å gå selv om det er is noen steder. 
Spesielt mye is er det der vi klatrer i tau. Det er jo ganske dekorativt også, da! 

Mari har vel gått her bare en gang tidligere, og gleder seg nok ikke til klatringen. men det går så fint! Hun er blitt litt av ei fjellgeit! K

Resten av veien opp er tørr og fin, og snart er vi oppe. Egentlig smart ikke å gå så fort, da blir vi ikke svette, og dermed heller ikke kalde. Allikevel merker vi det i kinnene når vi kommer til toppen. 

Siden det er så kaldt og ikke noe sol, går vi raskt videre. Vi går bort  til Solbergfjell, dvs først ned, så opp igjen og bortover til Solbergfjell. Det er fin oppgått sti i snøen hele veien, men flere steder ser vi brukne trær og rotvelt. Den tunge snøen som kom i romjula, har gjort stor skade mange steder. 

Må ta et bilde på Solbergfjell også! 

På Solbergfjell møter vi ei hyggelig dame som har satt seg ned, men hun skulle snart gå videre mot Knabben. Benytter anledningen til å sende henne en hilsen dersom hun skulle lese dette. 

Må ta et siste bilde for å vise alle hvor fIne stier det er her oppe i snøen. 

Neste uke tenker vi å gå til Knabben igjen, men da vil vi gå innover mot Aslakkane også. Jeg vet det er oppgått sti dit, kanskje er det sti også til Solbergvarden og Lokkeråsen 

Så til dere som går i skiløypene – bruk de oppgåtte stiene i skogen i stedet!
 

Fra Solbergfjell går vi ned til Stenseth, Mari går da hjem, og jeg går ned igjen til Solbergelva. En flott rundtur, rundt åtte kilometer. 

Må også fortelle at jeg på Stenseth møter en av mine små fra tiden jeg jobbet på skolen. Veldig hyggelig å se ham igjen, men jeg kan dessverre ikke gi ham en klem denne gangen- det får vente til det ikke lenger er noen coronafare. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg