Et lite tilbakeblikk på vår Europatur

Det er søndag ettermiddag, og vi sitter nå på Kielferga som skal ta oss til Oslo.
For to uker siden tok vi fly fra Oslo til Malaga sør i Spania, og etter et døgn der, bodde vi en uke i en nasjonalpark litt lenger inn i landet. Det var ganske avsides, nærmeste lille by, med noen få forretninger, lå 5 kilometer unna. Vi var derfor helt avhengig av å leie bil den uken vi var der.

Omgitt av en flott og spektakulær natur ble det mange minneverdige opplevelser og fine turer på oss den uken.

Bildene er tatt i nasjonalparken, og det å bade i denne innsjøen var bare helt fantastisk!

Det ble også turer til blomsterbyen Castril med et flott turområde.

For ikke å snakke om Guadix der mange bodde inne i fjellet. Kun litt av huset var på utsiden.

Hvis du vil lese og se mer fra disse stedene, kan du se egne bloggposter om nasjonalparken og byene Malaga, Castril og Guadix.

Da en uke var gått, forlot vi huset vi leide utenfor den lille byen Pozo Alcon. Vi leverte bilen i Jaen, og satte oss på en buss som tok oss til Madrid. Vi forlot oliven- og mandeltrær, og kjørte gjennom distrikt med masser av vinranker.

I Madrid gikk vi på et tog som tok oss til vakre San Sebastian helt nord i Spania. Byen ligger ved kysten, har to kjempefine strender, en stemningsfull gamleby og nydelig mat.

San Sebastian.
Du kan se egen bloggpost også om denne byen.

Dagen etter tok toget oss først til Paris der vi tok oss fra en jernbanestasjon til en annen, og tok toget videre til Bordeaux. Denne byen skuffet oss, og vi dro videre dagen etter selv om vi hadde tenkt å være her to netter.
Toget tok oss i Frankrike gjennom landskap med bugnende kornåkre, mange av dem var allerede tresket. Både i Spania, Frankrike og også i Tyskland er de fleste husene bygget i mur, men landskapet ble mer og mer likt det vi har hjemme da vi kom inn i Tyskland.

Vi tok toget videre til Mannheim i Tyskland, og der ble vi i to døgn. En trivelig by like ved Rhinen, med gode muligheter for shopping for søsteren min og meg. Det var godt å slappe av her, ikke dra videre dagen etter.

Mannheim.
Byens kjennemerke, Wasserturm, det store vanntårnet, var et flott syn både på dag- og kveldstid.

Vi kunne ha reist direkte til Kiel herfra, men vi valgte å ta et døgn i Göttingen. Her følte vi at vi virkelig var kommet til Tyskland.
En fin liten by med bindingverkshus, flere Gasthaus og en koselig torgplass med flere spisemuligheter i nærheten. Også her var det meget gode shoppingmuligheter. Det var også flere uterestauranter det Trond kunne slå seg ned mens Solveig og jeg tok vår shoppinggrunde.

Må for ordens skyld si at det ble lite shopping, mest titting!

Göttingen.

I Spania var det nesten ingen som ville snakke engelsk med oss, og spansk snakker ikke vi. Men vi klarte å kommunisere allikevel, det hjelper godt med fingerspråk og kreative bevegelser!

I Frankrike var det ikke noe problem å kommunisere på engelsk, men det interessante var, at vi merket at franskkunnskapene vi tilegnet oss på gymnaset, fortsatt lå der, gjemt et eller annet sted. De måtte bare hentes frem!

Vi snakker tysk rimelig bra, men vi har vi glemt mange ord. Tror nok at et fire ukers opphold i Tyskland ville ha vært nok til at vi igjen kunne snakke flytende tysk. Vi forstår jo nesten alt de sier, og flere og flere glemte ord kommer tilbake til overflaten.

Så kommer spørsmålet om det å reise med fly kontra det å reise med tog. Vi kunne fint ha reist fra Malaga til Kiel på fire dager, men det hadde blitt fire lange dager med reising.
Med fly tar det bare fem timer, og vi får jo ferjeturen Kiel-Oslo i tillegg til togturen vår. Så tidsmessig er det ikke noe som slår fly.

Å sitte fem timer på fly, er skikkelig kjedelig, synes jeg. Fem timer på tog, det er noe helt annet. Det er mye å se på, det er mer komfortabelt, og også mer sosialt dersom vi får seter som er stilt mot hverandre. Fem timer går fort, og et par dager satt vi hele ti timer på tog eller buss til sammen. Med en bok, et strikketøy eller en mobiltelefon var ikke dette noe problem i det hele tatt.

Jeg vil også trekke frem geografikunnskapene. Spesielt på de tyske togene var det gode kart på skjermen, og vi fikk en fin repetisjon av hvor byer ligger i forhold til hverandre.

Hva så med kjøp av billetter? Søsteren min er veldig flink til å finne frem på nettet, hun lastet opp apper og fikk etter hvert en ganske god oversikt. Trond og jeg kom etter, og snart fikk vi kjøpt Interrailbillett og lagt den inn i appen Rail Planner. Her planla vi reisene våre, la dem inn i Interrailpasset, og når vi hadde gjort dette et par ganger, gikk det lekende lett. Men det var en del frustrasjon før vi kom skikkelig i gang.

I Spania og Frankrike måtte vi også ha plassbilletter, og de måtte vi kjøpe på stasjonen. Det gikk egentlig greit det også, men det ble jo en ekstra kostnad.
I Paris kom vi for sent til toget vi hadde bestilt, måtte nemlig stå 40 minutter i taxikø, og toget var gått da vi kom til den andre jernbanestasjonen. Men dette gjorde ikke noe, vi fikk nye plassbilletter uten å måtte betale noe ekstra.

Nå sitter vi altså på Kielferga, og i morgen er vi hjemme igjen. Vi kan se tilbake på en kjempefin ferie med masser av opplevelser!