En vandring blant eksotiske vekster.

I dag, søndag, er det overskyet her nede. Ikke noe sol så langt. Hittil har vi gått lange turer nesten hver dag, og i dag hadde jeg tenkt å tilbringe dagen ved bassenget. Bare sløve, lese og løse kryssord. Etter to timer ved bassengkanten, uten sol, fikk jeg nok, og nå sitter jeg på terrassen vår med en kopp kaffe.
Jeg har funnet frem iPaden, og kan jo skrive litt i stedet for å lese. I dag vil jeg skrive litt om hva jeg finner i stedets grønne lunger. Det er flere parker her, ikke så store, men det er også beplantning langs fortau og gater. Mye grønt, mye vakkert, mange farger, ganske så eksotisk.

Jeg kan starte med hawaiirosene. De er så store, rene buskene. De er plantet som hekk, eller de står som enkeltstående busker. De er rosa, gule og røde. Nydelige er de!
Fine de hjemme også, en de er i en helt annen størrelse!

Så har vi alle palmene. Noen er kompakte og lave av vekst, andre er ranke og høyreiste.Hva slags palmer det er, vet jeg ikke.
Palmer har alltid fascinert meg og gitt meg en skikkelig god feriefølelse. Palmer betyr ferie på en måte, en ferie på sydligere breddegrader.


Det er ikke bare palmenes form som er ulike, det er stammene også.

Jeg har også lyst til å nevne furutrærne. Det er ulike typer furu her, og noen av dem har kjempestore kongler. Den første gangen jeg var her, for mer enn tyve år siden, fant vi disse konglene i en skog på vei opp til Tenerife. Yngstemann, Eirik på elleve år, ville gjerne fylle en hel koffert, men det kunne vi jo ikke gjøre. Men vi tok med flere hjem, og har dem fortsatt som dekorasjon året rundt.

Nede i Los Cristianos er det noe som kan minne om et furutre. Google forteller meg at det er en eutacta, jeg klarer ikke å finne noe norsk navn på dette treet. Det er flott som det fineste juletre, og «nålene» kan ligne litt på furunåler.

Langs gatene er det mange steder beskårede løvtrær, og noen steder er de ganske så imponerende. Bladene ligner på det vi hjemme kaller bjørkefiken, men jeg er ikke helt sikker på om det er det vi ser her. Men flotte er de, i alle fall!

PS. Tilbakemeldinger på bloggposten, fra lesere,  bekrefter at dette er bjørkefiken!🤗


Her ser du hvordan treet ovenfor ser ut nedenfra!

Flamboyant er et tre i erteblomstfamilien. Det kan bli ganske høyt og har en veldig bred krone. Blomstene er røde eller oransje, men nå, i november, er det lite blomster. I stedet er det lange ertebelger å finne blant de bregnelignende bladene.

Ulike typer kaktus møter vi mange steder, de fleste i uberørte områder. Jeg skulle gjerne ha hatt med meg en biolog som kunne fortelle meg hva de ulike typene heter. Tror kanskje den første heter fikenkaktus, men jeg er langt fra sikker.
Det jeg er sikker på, er at de har skarpe nåler!


 

Bougainvillea er en klatreplante som med sin lilla eller røde farge pryder sine omgivelser. Denne kan vi også kjøpe som potteplante hjemme i Norge, men der blir den ikke særlig stor. Her kan grenene bli opp til tolv meter lange.

Oleander en nok en potteplante vi har hjemme. Her er oleanderen store busker som bugner av rosa eller hvite blomster. Den er overalt, ofte også langs trafikkerte bilveier.

Jeg må også ta med sukkulenten aloe vera. Saften og fruktkjøttet fra denne planten brukes blant annet i medisin og kosmetikk. Vi har vel alle brukt aloe vera når vi har blitt solbrente.

Jeg avslutter med en solsikker. Dem fant jeg i en hage like nedenfor hotellet. Solsikken får meg  alltid  til å tenke på Hilde Beate, en av lærerne på skolen der jeg arbeidet. Hun er som en solsikke som sprer varme og glede til alle rundt seg! ☀️💛

Dette er et lite utvalg av det som preget bybildet her nede. Det er mye mer, og jeg skulle som tidligere nevnt, så gjerne ha hatt en biolog som kunne fortelle meg hva alt heter.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg