En herlig iskake – så enkel og så god!

Denne iskaken fikk jeg først servert hos min venninne, Ann-Britt. Jeg synes den var kjempegod, og spurte om jeg kunne få oppskriften. Det fikk jeg!

Den kalles også daimkake da daimsjokolade er en av ingrediensene.

5 eggehviter
150 gram sukker

150 gram malte mandler

1/2 liter kremfløte

5 eggeplommer
100 gram sukker

5 daimsjokolader

 

Jeg pisker først eggehvitene sammen med sukker.
Det skal piskes helt til det er stivt.



Jeg maler mandlene i en foodprosessor, og tilsetter dette.

Jeg rører mandlene forsiktig inn i den piskede eggehviten.

Jeg legger stekepapir i bunnen av en kakeform, og smører kantene med smør. Jeg tilsetter røren, setter den inn i forvarmet ovn på 170 grader, og steker den i 45 minutter.

Kakebunnen avkjøles – jeg tar den ikke ut av formen.

Mens kaken stekes, hakker jeg sjokoladen i små biter.


Jeg pisker fløten til krem.
Jeg lager så eggedosis -pisker eggeplommer og sukker.

Når dette er gjort, blander jeg eggedosisen med kremen, og tilsetter sjokoladen.

 

Jeg rører alt dette forsiktig sammen og heller det over kakebunnen.

Til slutt setter jeg formen i fryseren, passer på at jeg har et jevnt underlag. Smart å lage denne kaken noen timer før gjestene kommer da den må fryses helt.

På samme måte bør den tas ut en ti minutters tid før den skal serveres.
Jeg bruker da en kniv og løsner den fra formen på sidene.
Så løfter jeg iskaken fra bakepapiret i bunnen og legger den over på et fat.

Denne iskaken vil ganske så sikkert være en vellykket dessert!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg