Dagens husarbeid – knekkebrød og suppe.

Hei igjen!
I dag starter jeg dagen med en tur til Knabben. Deilig å være ute når jeg først har kommet meg ut!🤗

Det er plutselig blitt varmegrader igjen, og litt skummelt å gå ute i skogen. Med mildværet slipper trærne de store snømengdene, og de faller jo ned på bakken- av og til også på meg!

Vel hjemme igjen tar jeg fatt på dagens husarbeid- jeg lager knekkebrød. Hjemmelagde knekkebrød er veldig gode, synes jeg, men det tar ganske lang tid. Det er stekingen som trekker ut, jeg må jo passe på at de blir sprø!

Jeg lager også suppe. Suppa er ikke planlagt, men når jeg vasker kjøleskapet, ser jeg det er litt av hvert i grønnsaksskuffen. Det blir derfor suppe laget av gulrøtter, brokkoli, sellerirot og paprika.

Jeg koker grønnsakene først, og moser dem etterpå.


Jeg bruker vannet jeg kokte dem i, og tilsetter også matfløte. Denne gangen blir det crème fraîche i stedet. Har nemlig en halv boks stående i kjøleskapet, og den må jeg bruke.


Suppene mine blir aldri like i og med at jeg alltid bare tar det jeg har…

Jeg smaker den til med salt, pepper, chili og soyasaus, i tillegg kommer buljongterningen jeg hadde i kokevannet.
Jeg topper den med purre ved servering.

Når suppa er ferdig, og grønnsaksskuffen nesten tom, er klokka blitt tre, og jeg overrasker meg selv ved å ta på meg treningstøy for andre gang i dag.
Jeg rekker jo en tur til Knabben før Trond kommer hjem!

Vel hjemme igjen serverer jeg suppe til forrett, og rester fra i går som hovedrett.


Da laget jeg en rett bestående av tre lag med hjemmelaget potetstappe. På det første laget la jeg stekte kantareller, på det andre mais og purre, og på det tredje stekt karbonadedeig av elg, toppet med ost.

Jeg lager stadig nye retter, prøver å bruke det jeg har, både i skap, kjøleskap og fryser. Spesielt i fryseren kan det bli liggende mye mat dersom jeg ikke er bevisst på å bruke det som er der.

Jeg må også tine av fryseren av og til – og da passer jeg på å rydde litt i råvarene, slik at jeg får en oversikt over hva som er der.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg